vrijdag 31 mei 2013

Ontbijtje buiten de deur: La Place



De ontbijtcultuur in Nederland maakt een vooruitgang. Het ontbijten buiten de deur is in opkomst. Gelukkig maar!  Ik heb het altijd een grote misser gevonden dat de ontbijtcultuur in Nederland achterblijft.

Ging ik wel eens een ontbijtje bij McDonalds eten in het weekend, of namen we een los ontbijtbuffet bij Van Der Valk, nu doet de (plaatselijke) horeca ook mee! Jippieee! We like!

Want met een uitgebreid ontbijtje buiten de deur maak je me blij.
Door de week neem ik niet de tijd om te ontbijten, maar in het weekend des te meer. Voor een Engels ontbijtje kun je me wakker maken! En wanneer we in een hotel verblijven, verheug ik me altijd op het ontbijt.

Ik heb het altijd jammer gevonden dat Nederlandse horeca zo weinig deed aan het buiten de deur ontbijten. Het was er gewoon niet! Je kon het doen met een broodje/ bolletje/ croissantje en koffie of thee. Een compleet ontbijtje was al helemaal moeilijk te krijgen. De enige pioniers waren Ikea en McDonalds.

Erg teleurstellend, vooral wanneer je naar landen zoals Amerika overal kijkt, waar bijna elke keten tijdens de ochtenduren een ontbijtje aanbiedt. Zelfs in Duitsland is het makkelijker te krijgen dan hier..

En opeens bieden Bakkerij Bart, Hema, tankstations, Burger King, Starbucks en La Place ontbijtjes aan.

Zoals ik al schreef, nam ik zo nu en dan een McDonalds-ontbijtje. Nu ben ik absoluut geen liefhebber van fastfood, maar dat ontbijtje is gewoon lekker. Opvallend is, dat in elk land McDonalds zijn eigen ontbijtje verkoopt, en er verschillende nationale ontbijtfavorieten in zitten. Zo heb je bijvoorbeeld in Duitsland verschillende varianten worstjes en worst-hamburgertjes waaruit je kunt kiezen!

Ik ben van plan om een nieuwe rubriek in het leven te roepen en om hier en daar de ontbijtjes te testen en er verslag van te doen op het blog.

Ontbijtje van La Place
De eerste in de rubriek 'Ontbijtje buiten de deur' is het ontbijt van La Place. Sinds een paar maanden is het er. Er wordt uitbundig mee geadverteerd: 7 stuks mag je kiezen voor € 3,95. Proberen dus.

Ik heb hem inmiddels 2 keer genomen en ik blijf tot de conclusie dat 7 items wel erg karig is.

Het zit namelijk zo. 
Elk belegje, inclusief een boterkuipje wordt geteld. En de hoeveelheden van de belegjes zijn niet bepaald royaal. Laat je dus niet misleiden door de mooie foto's waarmee ze adverteren (zie hieronder).
Een plakje kaas is bijvoorbeeld letterlijk een plakje kaas, zoals je hem thuis met een kaasschaaf afsnijdt (dus niet de grote voorgesneden plakken kaas die in elk buffet liggen of op de foto van La Place staan). Dat miezerige plakje kaas is al 1 item van de 7 die je mag kiezen. Daar wil je graag boter onder. Dat is al het tweede item. Je mini broodje waar je het op wilt leggen is het derde item al.
De broodjes zijn overigens mini-variantjes. Dus als je drie mini croissantjes kiest (doorsnede van 5 cm), heb je al 3 items. Zonder beleg! Thee en koffie worden meegeteld en alle andere dranken zoals een jus d'orange ook.
No way dat je dat gaat redden met maximaal 7 items.
Het rottige is, dat elk extra item voor 50 cent wordt berekend. Dus ook het zielige botertje en plakje kaas!

Wij namen gewoon wat we wilden, waardoor we uiteindelijk uitkwamen boven de € 13,00. De cappucino en thee werden namelijk apart aangeslagen voor € 5,60 omdat ze niet meer in het ontbijt met 7 items pasten. Blijkbaar werden die voor de normale prijs verkocht en niet voor 50 cent. (WTF?)

Nu over de smaak; die is wel oké. Je moet alleen wel vroeg komen, want als je na 11.00 uur komt, zijn de salades niet meer vers, oud en verkleurd dus. De mini-gepocheerde eitjes trouwens ook.

De keus is wat beperkt, hoewel de mini fruitsalade en grote muffin wel erg leuk zijn.
Er zijn helaas geen yoghurt en muesli bij.

Ik vraag mij af of elke La Place dezelfde dingen serveert. Op internet zag ik onderstaande foto staan met een ontbijt waarop grote items staan.

Beoordeling:
- Jammer dat de porties zo klein zijn
- Jammer dat elk klein item meetelt en dat je een fatsoenlijk ontbijt niet kunt samenstellen met maar 7 items.
- Jammer dat de producten na een aantal uren niet ververst worden (mag officieel niet eens na 2 uur gestaan te hebben).
+ De chocolade- en vanillemuffins zijn vers gebakken en wel een normaal formaat.
+ De verse fruitsalade (hoewel in een mini-glas).
+ Thee wordt in een potje gegeven. Je kunt er twee kopjes van drinken.

Voor de € 3,95 dat het ontbijt kost moet je niet teveel verwachten voor wat je krijgt. Ze zouden van de mini's af moeten stappen dan de prijs aanpassen. Een normaal ontbijtbuffet dus. En dat hoeft niet per se voor een bodemprijs.

Cijfer: 5,5

Deze foto klopt niet met de werkelijkheid! Niet bij La Place in Almere in ieder geval

Geen opmerkingen:

Een reactie posten