dinsdag 28 mei 2013

De lekkerste tiramisu

Zelf tiramisu maken was één van de klassiekers die ik zelf eens wilde maken.
Alleen het leek me altijd zoveel werk en het was me nooit helemaal duidelijk wat je nou precies met koffie en zo moest doen. Ik was niet zo gemotiveerd om het te maken en zette het op mijn to-do lijstje van dit jaar.

En zo kwam het dat ik toch laatst een poging waagde en alleen maar voordelen ondervond:
* Een tiramisu is zo gemaakt. 
* Je hebt een hele schaal vol.
* Het staat supercool wanneer je een etentje geeft.
* Het is de lekkerste tiramisu die ik ooit at (na de tiramisu van Da Marcello en Damiano in Krommenie).
* De volgende dag is de tiramisu nog lekkerder.

Ga ik hem weer maken? Yes, reken maar!

Probeer het zelf een keer, je zult versteld staan.

Nodig
250 gr mascarpone
100 ml slagroom
2 eieren, eigeel en eiwit gesplitst
40 gr suiker
150 gr lange vingers
250 ml espresso
100 ml koffielikeur of rum
cacoapoeder
zeefje

Klop met een garde de mascarpone en de suiker door het eigeel. Zet in de koelkast.
Klop het eiwit stijf en voeg het voorzichtig aan het mengsel toe.
Klop de slagroom stijf en spatel deze door het mengsel heen.

Meng de koffie met de drank en laat afkoelen. Drenk de biscuits in de koffie en bedek een ovenschaal ermee door de koekjes dicht tegen elkaar aan te leggen. Werk snel, want de koekjes zuigen zichzelf vol en zijn dan moeilijk nog vast te pakken.

Schep een laag van de room over de koekjes heen.

Leg er opnieuw een laag in koffie gedrenkte koekjes  bovenop en volg hetzelfde patroon als de eerste laag.
Doe er opnieuw een laag room overheen.

Dek af met plasticfolie en laat minstens een halve dag in de koelkast opstijven.
Strooi er voor het opdienen een laag cacao overheen met een zeefje.
Snij vierkante stukken van de tiramisu en dien op.

De volgende dag is de tiramisu nog lekkerder!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten