maandag 3 juni 2013

Rabarbertaartjes


Ben jij opgegroeid met rabarber?

Ik niet. Dat komt omdat mijn moeder het waarschijnlijk niet lust. Dat geldt overigens voor meer dingen; als zij het niet lustte, aten we het nooit. Logisch eigenlijk, ik maak ook geen dingen die ik niet lust. Zoals bijvoorbeeld bloemkool.

Elke maand maak ik één - voor mij - nieuwe groente of een groente op een nieuwe manier. Ik overweeg zelfs om de groenten te proberen die ik niet lust. Dan kan ik ze in een curry of zoiets verwerken.
Deze maand maakte ik rabarber. Spannend!

In al mijn eetboekjes van vorige maand stond rabarber centraal. Met prachtige foto's van mooie knalroze gerechten.
Ik koos ervoor om rabarbertaartjes te maken.
De mijne werden helaas niet zo mooi roze. Komt dit misschien omdat mijn rabarber niet zo roze was? Hm, volgende keer maar een rozere bos uitzoeken!

De smaak was lekker friszoet, ik vond het een beetje tussen peer- en appelmoes in zitten en de roze saus smaakte wat naar suikerspin (?!). De saus was heerlijk.

De taartjes zijn goed gelukt en een leuk toetje dat niet zo heel erg ongezond is. De frisse smaak is verrassend en puur.

Nodig
4 plakjes bladerdeeg voor hartige taart
400 gr rabarber (mooie roze)
50 gr suiker
1 zakje vanillesuiker
1 tl aardappelzetmeel
1/2 el boter
1 tl citroenrasp
2 el paneermeel
kleine taartvormpjes of ramekins

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Laat het bladerdeeg ontdooien.

Was de rabarber en snij in gelijke stukjes van ongeveer 2 cm.

Doe een bodempje water in een pan, samen met de rabarber en de suiker, vanillesuiker en citroenrasp.
Laat zachtjes gaarkoken in een minuut of 8 (af en toe prikken of het al gaar is).
Laat uitlekken in een zeef, maar vang het vocht op.

Vet de vormpjes in met de boter en bestrooi met paneermeel.
Doe het bladerdeeg in de vormpjes. Dit mag slordig. Prik wat gaatjes in de bodem met een vork.

Verhit 100 ml van het opgevangen kookvocht in een pannetje. Los 1 theelepel aardappelzetmeel op in een drupje water en voeg toe aan het kookvocht.
Roer met een garde en laat de saus koken tot het gebonden is.
Verdeel de rabarber over de vormpjes en giet de saus er overheen.

Zet in de oven en laat ongeveer 30 minuten bakken tot de taartjes goudbruin zijn.

Laat afkoelen en serveer met wat poedersuiker of verse slagroom.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten