woensdag 29 mei 2013

Mijn groententuintje na twee maanden


Eind maart begon ik met mijn vierkante meter moestuin (zie oude blogpost). Eerst kweekte ik zaadjes in mijn kweekkasje.

Ik schilderde mijn vierkante meter moestuin mooi wit, zodat het bij de rest van onze tuinmeubelen past. Het zag er mooi en veelbelovend uit!

Nadat de ergste kou het land uit was, plantte ik de plantjes in de buitenbak en strooide ik wat zaden op de zwarte aarde.
Met een stukje plastic er over was het hopen dat de zaadjes ook buiten zouden uitkomen. Het is niet bepaald tropisch geweest.

Nu zijn we twee maanden verder. Hoe staat alles er nu bij? En heb ik al kunnen oogsten?


De eerste lichting in de kas: courgettes, bosuitjes, pepers, aardbeien



Vlnr: wortelen, knoflook, pepers, peterselie, basilicum, aardbeien, bosui, paksoi, rucola


Tweede lichting: aubergines, courgettes en pompoen

Dit was vorige week. De paksoi zijn nu nog groter en ready to eat. De plantjes uit het kasje staan inmiddels op de lege plekken.


Tot nu toe heb ik er nog niets van gegeten. Ik plukte een paksoi voor mijn moeder, of ze hem al heeft gegeten weet ik niet.
In principe zijn ze klaar om te eten, dus wie weet pluk ik er vanavond ééntje. De rucola is alweer ietsje groter en rest van de groenten laat nog op zich wachten.

De courgetteplantjes waren de snelste. Helaas gingen ze na vier weken dood en moest ik nieuwe zaaien. Het ziet er naar uit dat ook de nieuwe plantjes het niet gaan redden.

Met de paksoi en aardbeien heb ik gesmokkeld. Beiden waren ienie-miniplantjes die ik bij het tuincentrum kocht!
De aardbeiplantjes hebben kleine groene aardbeitjes, zo schattig.

Het 'moestuinen' is wel heel grappig, van wat onbenullige zaden heb je opeens een heel tuintje vol met eetbare spullen
.
Het nadeel is, dat het erg kwetsbaar is en best wel lang duurt.

Ik ben ontzettend benieuwd naar de smaak van alles. Je leest het nog!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten