donderdag 4 april 2013

(Kook)boek 'Groenten' van Dick en James Strawbridge


Vroeger had ik een mini-groententuintje waar ik radijsjes, wortels en sla 'verbouwde'. Ik vond het fascinerend hoe de kleine zaadjes uit de zakjes die ik had gekregen in de supermarkt, waar ze aan zo'n molen hingen, zoiets konden produceren.

Ik ging elke dag bij mijn zaadjes kijken en harkte wat in de vieze zwarte aarde. Ze waren overigens goed gelukt.

Ook experimenteerden mijn broertje en ik met het planten van droge bonen tussen natte, afgedekte watten en in het zonnetje. Er kwam na enkele weken een heus plantje uit! En die stonk enorm. Vandaar dat het plantje op de kamer van mijn broertje moest staan en niet op die van mij. (En we hadden een experiment met een chocoladecornflake op een schoteltje met water dat in de zon lag. We keken wekenlang wat er gebeurde: niets)
Oja, en ik stopte eens een aardappel in de grond om te zien wat er gebeurde en daar kwam een enorme dikke stam uit. Een soort boom, heel hoog. Mijn moeder wist niet wat het was en vervloekte van het lelijke ding in haar tuin. Toen we hem weghaalden, zat de aarde vol met kleine aardappeltjes!

Mijn droom is altijd om zelf mijn groentes te verbouwen, zodat ik te allen tijde verse groenten en kruiden tot mijn beschikking heb. Dat lijkt me zo handig als je besluit iets te gaan koken!
Helaas wonen we in een huis dat geen tuin heeft, maar een houten steiger boven het water.

Onmogelijk, leek het mij. Maar volgens het superleuke kookboek 'Groenten', dat ik zaterdag kocht, is het wel mogelijk. En ook volgens de nieuwe Jamie Magazine en Intratuin.

Het boek 'Groenten'- uit eigen tuin en keuken van Dick en James Strawbridge gaat over hoe je zelf groenten kunt verbouwen. Er wordt duidelijk beschreven hoe je moet zaaien, kweken en verbouwen.
Het boek is opgedeeld in seizoenen, wat je heb beste per seizoen kunt verbouwen of oogsten. De verschillende groentes worden beschreven met daarna een mooi recept waarin de betreffende groente wordt gebruikt.
Wat een leuk boek is dit! En vooral erg inspirerend.


Ik ging naar Intratuin en schafte een bouwpakket aan voor een vierkante meter moestuin en een glazen kweekkasje. Deze staat nu nog even lekker warm binnen.
Ik zaaide peterselie, courgettes, chilipepers en bosuitjes.
Ben zo benieuwd hoe mijn zaadjes het zullen doen!


Als je niet van plan bent om iets te gaan verbouwen, is het boek misschien wat overbodig. Hoewel de recepten erg leuk zijn.

Binnenkort meer over mijn groententuintje en kweekkasje! Als ik het kan, kun jij het ook!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten