dinsdag 9 april 2013

Superlekker lentegerecht: groene asperges met gnocchi


Ik wilde iets met groene asperges maken en kwam dit recept tegen op de website van AH.
Ik gebruikte er kant en klare gnocchi voor. Een tijdje geleden maakte ik zelf gnocchi en was zeer tevreden over het resultaat. Het is erg leuk om te doen en ik vulde ze met fontina-kaas. Net even anders. Het enige nadeel is, dat het veel werk is.
Deze voorverpakte wilde ik ook wel eens proberen! Ik vond ze super! Echt het proberen waard.

De groene asperge vind ik veel lekkerder dan zijn witte zusje. Om te beginnen is hij lekker snel klaar, omdat een paar minuten roerbakken of grillen vaak genoeg is om hem beetgaar te krijgen. En de smaak is vele malen zoeter en met een lekkere bite.

Oordeel: dit gerechtje zou ik zo bestellen in een restaurant. Het is heerlijk licht en met verse, knapperige groenten.

Het is officieel een vegetarisch gerecht, maar met wat snippers rauwe ham er overheen of een gepocheerd ei kun je hem nog wat oppimpen.
Liefhebbers kunnen ook geitenkaas gebruiken in plaats van ricotta.


Nodig 2-3 personen

1 bos groene asperges
20 gr boter
30 gr roomboter
2 rode uien, in dunne ringen
1 pak gnocchi di patate (Albert Heijn)
halve zak rucola
ricotta
rauwe ham of gepocheerd ei
parmezaanse kaas

Snij de houtige onderkant van de asperges (ongeveer 3 cm) en schil eventueel de asperges. Snijd schuine stukken van ongeveer 2 cm.

Laat 20 gr boter in de pan smelten en fruit de ui glazig. Voeg de asperges toe en laat nog 8 minuten bakken.

Kook ondertussen de gnocchi gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking; de gnocchi hebben maar een paar minuten nodig om te koken.
Als ze gaar zijn, komen ze bovendrijven en kun je ze met een schuimspaan uit de pan halen.

Voeg nu de roomboter en rucola aan de groenten toe. Roer even door en breng op smaak met peper en zout.

Meng de gnocchi door het aspergemengsel en verdeel over de borden.
Schep wat klodders ricotta over het geheel en verdeel wat rauwe ham er overheen.

Bestrooi met wat parmezaanse kaas.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten