dinsdag 23 april 2013

Gegrilde polenta met rucola en gedroogde tomaatjes


Heb jij wel eens polenta gegeten?

Ik niet. Polenta kwam ik vaak tegen in mijn kookboeken, maar had ik nooit gegeten. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en polenta maken belandde op mijn to-do lijstje voor dit jaar...

Toen ik laatst in de natuurwinkel een doosje polenta zag staan nam ik het mee. Ik probeerde het.

Wat is polenta?
Het is een traditioneel Noord-Italiaans gerecht dat gemaakt wordt van maisgriesmeel. Je koopt het dan ook in meelvorm.
Het moet gemengd worden met water, bouillon of melk en dan gekookt worden voor een lange tijd. De originele polenta moest wel een uur koken.
Er ontstaat een soort pap of aardappelpuree die opgediend wordt als vervanger voor aardappels of rijst.
Naast de pap kun je er meer mee; als de polenta afkoelt, ontstaat er een soort koek die je kunt bakken of grillen en ook kunt opdienen bij de maaltijd.

In sommige recepten wordt de polenta verrijkt met geraspte kaas of groenten als champignons of courgette. Ook zijn er recepten voor zoete polentakoekjes.

Het doosje polenta dat ik kocht was een instantpolenta. Je hoeft dan alleen een hoeveelheid polenta aan vocht toe te voegen en goed te roeren. Binnen een paar minuten is de polenta klaar.

Ik maakte het en proefte voor het eerst in mijn leven polenta.

Helaas vond ik het een beetje saai. Ik maakte dan ook een 'standaard' recept, zonder toevoegingen...

Ik wil er nog wel een keer zoete koekjes van maken.


Nodig
400 gram polenta
olijfolie
1,5 liter water
2 tl zout

Breng 1,5 liter water en 2 theelepels zout in een grote pan aan de kook. Temper de warmtebron tot het water pruttelt en laat de polenta er langzaam en onder voortdurend roeren in glijden.
Kook onder voortdurend roeren ongeveer 10-20 minuten, totdat de polenta van de zijkant van de pan loslaat.

Vet een bakvorm in met olijfolie.

Giet de polenta in de bakvorm en strijk de bovenkant glad.
Laat helemaal afkoelen.

Als de polenta koud is, snij in punten. Bestrijk met wat olie en gril de plakken onder de hete grill tot beide kanten krokant zijn. Je kunt hier ook een grillpan voor gebruiken.

Je kunt de polentapunten zowel warm als koud eten.

Serveer met wat rucola en gedroogde tomaatjes en een drupje olijfolie en geef er nog een draai met de pepermolen overheen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten