maandag 8 april 2013

Bizar gerechtje; tomatenijs met mozarella en basilicum



Uit mijn Larousse boek voor de ijsmachine maakte ik dit gerecht. Tomatenijs met basilicum en mozarella. Wat moest ik daar van verwachten? Ik probeerde het uit...

Helaas vond ik de smaak van het ijs niet lekker. Maar dat is mijn smaak. Mijn vriend vond het wel lekker.
De volgende keer zou ik het zonder de suiker kunnen maken. Dan wordt het ijs pittig in plaats van zoetig, dat is meer mijn smaak.

Ik zou zeggen probeer het zelf en oordeel zelf!

Nodig
150 gr suiker
50 gr glucose
sap van 2 citroenen
1 liter tomatensap
15 basilicumblaadjes
ijsmachine

bol goede mozarella
balsamicoijzijn
olijfolie
peper zout

Breng in een pan 25 cl water met de suiker, glucose en het citroensap aan de kook. Neem de pan van het vuur en laat de siroop afkoleen. Schep er na het afkoelen het tomatensap door. Breng op smaak met zout en peper. Ik voegde wat tabasco toe.

Giet het mengsel door een fijne zeef in een kom. Dek de kom af en zet hem ongeveer 4 uur in de koelkast. Gief het gezeefde mengsel in de kom dan de ijsmachine.

Snijd de basilicum in sliertjes en zet weg.

Laat de ijsmachine een half uur draaien. Voeg nu de basilicumsliertjes toe en laat nog draaien tot het sorbetijs mooi stevig is.

Snijd een bolletje mozarella in dunne plakken en verdeel over een bord. Schep er een bolletje tomatenijs op. Sprenkel er wat balsamicoazijn en olijfolie overheen. Garneer met basilicumblaadjes.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten