donderdag 1 november 2012

Chocolademeringue van Jamie Oliver

Is hij niet prachtig, de chocoladeschuim van Jamie Oliver? Hij stond in de laatste Jamie Magazine. De mijne zag er helaas minder mooi uit (zie foto hieronder). Maar lekker was hij wel!

De truc zit hem in het héél voorzichtig mengen van de gesmolten chocolade door het geklopte eiwit. Dan krijg je een mooi gemarmerd effect. Die van mij werd helaas helemaal bruin en zonder mooie punt er op. Een lelijke bruine hoop die je niet gelijk associeert met heerlijke chocoladeschuim!

Ik hou altijd van schuim die van binnen nog een beetje taai is. Dat was de mijne. Maar hij was ook heel luchtig!

Ik serveerde ze met slagroom en de inhoud van een kersenbonbon. De slagroom is naar mijn mening onmisbaar bij het mierzoete schuim. Een lekker romige tegenhanger.
Je kunt er voor kiezen om het bovenop je schuim te leggen of ernaast te serveren.

Zo maak je het:

Nodig voor 8

50 gram pure chocolade, gesmolten
4 eiwitten
150 gr lichtbruine basterdsuiker
2 el honing
slagroom

Verwarm de oven op 90 graden.

Smelt de chocolade au bain marie.
Scheid de eieren en doe ze in een schone, vetvrije kom. Klop ze stijf totdat het eiwit begint te glanzen. Voeg voorzichtig de suiker toe en klop het eiwit stijf tot er stevige pieken vormen.

Doe heel voorzichtig de honing en gesmolten chocolade erdoor. Ik goot het er per ongeluk zo in, en ging er op los roeren. Maar je kunt beter strepen trekken, zodat de chocolade mooi verdeeld wordt. Roeren hoeft ook niet. Wanneer je zometeen hoopjes schept, zal de chocolade vanzelf 'doorlopen'.

Schep hoopjes op een vel bakpapier en zet in de oven. Laat 1,5 uur langzaam bakken in de oven.

Als het schuim stevig is, maar niet verkleurd, haal uit de oven.

Klop de slagroom stijf met weinig suiker.
Doe een toefje slagroom op de meringues.
Maak een kersenbonbon voorzichtig stuk en giet de likeur over de slagroom. Leg ook de kers er op.

Hieronder mijn resultaat, helaas niet zo mooi als die van Jamie!

1 opmerking:

  1. Jammie dat is lekkerrrr
    Ik ga het, ook buiten de paasdagen, een keer maken.
    Groetjes,
    Joke sk

    BeantwoordenVerwijderen