woensdag 7 november 2012

Warme bittere chocoladepuddinkjes uit de oven


Het lekkerste toetje ooit!
De heerlijke bittere, zachte, warme chocoladepuddinkjes uit de oven. Je krijgt er een heerlijk warm gevoel van binnen van. Lekkerder dan dit bestaat niet.

Ik maak hem al jaren, uit een van mijn allereerste kookboeken. (Ainsley Harriot's Snelle Keuken). Mijn broertje merkte jaren geleden al op dat je 'zo'n lekker warm gevoel in je buik krijgt' van dit toetje.
En gelijk had hij, het is Comfort Food met een hoofdletter C!

Je kunt het met ijs, slagroom of gewoon zo eten.

Het lijken net cupcakes of als je naar de smaak kijkt een beetje brownies, die niet gaar zijn. Doordat er een klein schepje bloem doorheen gaat, stolt de buitenkant, hij wordt iets cake-achtig. Maar de binnenkant blijft lekker zacht!

Bij zes minuten nog héél zacht, vloeibaar (zoals in het originele recept van Ainsley Harriott) Bij 9 minuten zoals hierboven, zacht en puddingachtig. Mmmmm!

Ik geef er altijd twee per persoon. Ze zijn namelijk niet zo groot als je ze in een muffinblik maakt. Vergis je niet, ze zijn erg machtig!
Je kunt ze ook in kleine soufflé-schaaltjes maken. Eigenlijk zijn het ook een soort souffléetjes, ze zakken bij het afkoelen namelijk weer in.

Warm opeten dus!

Zo maak je ze;

Nodig voor 8 stuks

150 gr pure chocolade
150 gr boter
2 eieren + 2 dooiers
5 eetlepels suiker
1 afgestreken lepel bloem

Verwarm de oven voor op 230 graden.
Vet een muffinblik in met boter.

Breek de chocolade in een kom boven een pan kokend water. Voeg de boter toe en laat alles smelten.

Klop in een andere kom de eieren, dooiers en suiker tot een dik schuimend mengsel. Ik gebruik hier een elektrische klopper voor.

Spatel de gesmolten chocolade met boter voorzichtig, maar snel door de eieren. Zeef de bloem er boven en meng er doorheen.

Schenk het mengsel in de vormpjes van het muffinblik of de ramekins.
Zet in de oven en laat 6 minuten bakken.
De puddinkjes zijn gestold, maar zacht van binnen. Haal ze héél voorzichtig uit de vormpjes.

Vind je ze te zacht? Draai de oven lager, naar 190 graden en laat ze nog 3 minuten langer in de oven staan. Dit doe ik ook altijd.

Serveer met een bolletje ijs of een toefje slagroom. Gewoon zo kan ook!



Met dit recept doe ik mee aan het Foodblogevent van november 2012 met als thema 'troostend dessert voor de donkere dagen'. Een fijner, toepasselijker dessert dan dit kan ik niet bedenken!

Je vindt het Foodblogevent op http://www.yellowchef.nl/blog/ samen met nog meer heerlijke desserts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten