vrijdag 9 november 2012

Gekarameliseerde witlof met tijm, Port Salut en pijnboompitjes


Bij ons thuis houden we niet zo van witlof. Héél soms maak ik witlofsalade met rauwe witlof.

Maar één van mijn culinaire voornemens voor het nieuwe jaar is om elke maand een 'nieuwe groente' (groente die ik nog nooit gemaakt heb) of een nieuw recept met groente te maken.

Ik schrijf steeds iets op mijn to do-lijstje voor het nieuwe jaar, waardoor deze steeds langer wordt. En het lijstje van dit jaar is bijna voltooid! Dat geeft een fijn gevoel, iets om trots op te zijn, toch weer iets accomplished.

De dingen die ik voor volgend jaar heb opgeschreven zijn natuurlijk dingen die ik me nu al heb voorgenomen. En ongemerkt ben ik nu al bewuster bezig met het kiezen van de dingen die ik doe of ga maken.
Dus pakte ik in de supermarkt witlof in plaats van een andere groente. Daar wilde ik eens iets anders van maken...

Ik was laatst totally inspired door een receptje dat ik op het leuke blog van www.chickslovefood.nl
had gelezen; witlof met camembert en walnoten.

Ik maakte een soortgelijk iets met andere ingrediënten en we vonden het allebei heerlijk. Zo maak ik hem voortaan vaker!

De zoete smaak van de honing is een heerlijke tegenhanger van de bittere witlof. En de honing heeft zo'n heerlijke bloemige smaak.
De pijnboompitjes zijn krokant gebakken in een koekenpan lekker knapperig en de Port Salut maakt het geheel af. (ik had mijn pijnboompitjes iets krokanter moeten bakken)

Probeer het eens!

Zo maakte ik het

Nodig voor twee personen

2 stronkjes witlof (3 als je van veel witlof houdt)
honing
tijm
pijnboompitjes
Port Salut
peper, zout

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Snijd de harde stukken uit de witlof en laat de blaadjes heel. Rangschik de helft van de blaadjes in een ovenschaal.
Strooi een snufje zout en peper over de blaadjes, samen met wat tijm. Druppel wat honing over de blaadjes. Leg nu de andere helft van de blaadjes er op en herhaal.
Snijd wat plakjes Port Salut en leg op de witlof.

Bak in een koekenpan de pijnboompitjes bruin. Kijk uit dat ze niet aanbranden.
Strooi ze over de witlof en zet de schaal in de oven, ongeveer 20-25 minuten tot de blaadjes zacht zijn.

De witlof is niet geheel zacht, maar heeft nog een bite. Wij vonden dat erg lekker.



Voordat hij in de oven ging...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten