woensdag 31 oktober 2012

Restaurant de Vijfde Smaeck (in Emmen!?!)

Bij toeval kwamen we hier terecht. We waren lang onderweg en laat op de avond hadden we pas tijd om iets te eten. Op dat moment bevonden wij ons in de buurt van Emmen en passeerden we dit gezellige restaurantje.

Toen we bij De Vijfde Smaeck door het raam naar binnen gluurden, zagen we de open haard branden in een zaal iets groter dan een huiskamer, heerlijk knus.
Ooo, daar hadden we behoefte aan zeg! Op deze onverwacht koude, regenachtige dag (heel ver van huis) konden wij wel een rustmomentje in zo’n warme, knusse omgeving gebruiken. En natuurlijk een lekker bord eten.
De ingang zit aan de zijkant en wat bleek, er is meer dan de knusse ‘huiskamer’.  Nog een zaaltje met een mooie bar en mega grote oude eikenhouten tafel in het midden. De eikenhouten tafel refereert naar de eikenhouten steunbalken die het plafond ondersteunen die nog zichtbaar zijn.
Wij kregen een tafeltje bij één van de kleine boerderijraampjes en werden verrast met een voorafje van het huis; lavas-crackers met umami. Juist, de vijfde smaak. We love hapjes van het huis!  Erg leuk idee, gezien de naam van het restaurant. Voor mij de eerste keer dat ik umami proefde.
Het was inderdaad ‘hartig’. Anders kan ik het ook niet noemen. Ik vermoed dat onze umami-dip voor een groot deel  uit mayonaise bestond, wat de smaak iets vervlakte en erg mayonaise-achtig aandeed.
Ik bestelde fazantenfilet met portjus, zuurkool, cranberry en stoofpeer.

Het bord zag er super uit. Die kleuren!
Helaas was de fazant wat droog en de wildsmaak proefde ik niet zo. (Was het wel fazant?) De asperges bij dit herfstgerecht vond ik wat misplaatst. Maar in zijn geheel was het een heel lekkere maaltijd.
De stoofpeer was verrukkelijk. Ik proefde vanille, steranijs en … zoet. De kleur was niet rood. Was hij in muscatwijn gestoofd?
Ik vroeg het aan de attente gastvrouw, tevens eigenaresse. En alles klopte, behalve de wijn. Dat was ‘gewone’ witte wijn, zei ze.
De eigenaar staat achter het fornuis en kookt met zijn hart. De gerechten op de kaart zijn duidelijk met passie samengesteld en kiezen is moeilijk.
Wij bestelden nog wat stoofperen als dessert.
De stoofperen ga ik binnenkort ook eens maken. Zonder recept, maar op basis van de smaken en wat de attente gastvrouw vertelde. Ben benieuwd, I keep you posted!
De Vijfde Smaeck is een leuk, warm en sfeervol restaurant met een leuke menukaart en goede wijn.  Dus als je in de buurt bent…
Restaurant de Vijfde Smaeck,  Weerdingerstraat 253a, 7811 CM Emmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten