dinsdag 25 juni 2013

Hummus, auberginedip en tzaziki met pitabrood!




Eén van de lekkerste dingen vind ik hummus en Baba Ganoush (auberginedip).

Beiden hebben van die heerlijke, volle smaken, waaronder die van knoflook.

Je kunt me echt blij maken met een stokbroodje of verse pita en een bakje hummus of auberginedip erbij. Vooral als je ze in een echt Libanees restaurant eet, want dan is de pita lekker vers, warm en bijna zoet.

Vorige week maakte ik ze allebei voor het eerst. Het resultaat was super! Ook maakte ik er tzaziki erbij. Hoeveel knoflook wil je hebben?
Ik was helaas vergeten dat ik de volgende dag naar de tandarts moest. Dat was even iets minder... maar ja, ieder zijn beroep (ahum).

Kritische succesfactor voor de smaakvolle dips is een goede keukenmachine of staafmixer. Een blender won't do the tric, ben ik bang.
Die fout maakte ik namelijk. Mijn kikkererwten voor in de hummus waren niet kapot te krijgen in de blender. Na een half uur aanmodderen besloot ik toch nog de staafmixer te pakken en binnen no-time had ik een smeuige, gladde hummus!

Ik besloot mijn eigen tahin te maken omdat ik geen zin had om weer een grote pot te kopen die nooit op gaat en uiteindelijk na een jaar een enkele reis richting prullenbak maakt.
Dat gebeurde mij in het verleden al.
Van een doosje sesam van Verstegen heb je net genoeg voor onderstaande recepten.

Zo maak je tahin:

doosje sesamzaad
zout
sesamolie
vijzel

Rooster de sesamzaadjes licht in een droge koekenpan.

Laat afkoelen en maal fijn met een vijzel. Doe er wat olijfolie bij om een pasta-achtige substantie te krijgen.
Breng op smaak met een snufje zout.

Nodig Hummus
blik kikkererwten 250 gram
2 tl tahin

2 tenen knoflook, uitgeknepen
sap van 1 citroen
125 ml olijfolie
1/2 el gemalen komijn
handje verse peterselie
eventueel wat koriander
zout, peper

Doe alle ingrediënten bij elkaar en mix tot een gladde puree.
Het is belangrijk dat je steeds proeft. Ik voegde er nog wat extra komijnpoeder en koriander aan toe.
Spatel de hummus in een kom en overgiet met een klein beetje goede olijfolie.


Nodig Baba Ganoush
1 aubergine
2 tl tahin
1 teen knoflook, uitgeknepen
2 el citroensap
3 el olijfolie
1/2 el gemalen komijn
handje verse peterselie
snufje koriander
peper, zout




Verwarm de oven op 200 graden.

Snij de aubergine doormidden en leg op een vel bakpapier met de schil naar boven.
Laat 40 minuten in de oven bakken. Het geeft niet als de schil er aangebrand uitziet.

Haal uit de oven en laat afkoelen.

Schep het vruchtvlees uit de schil en maak klein met een mes.

Voeg de overige ingrediënten toe en pureer met de staafmixer tot een mooie, gladde puree.

Proef of de smaak goed is en voeg eventueel nog een teen knoflook of komijnpoeder toe.
Doe in een kom en overgiet met een straaltje olijfolie.


Tzaziki
250 gr dikke, Griekse Yoghurt
1 halve komkommer
2 tenen knoflook, geperst
2 el citroensap
zout








Zorg dat je dikke yoghurt hebt. Je kunt eventueel je yoghurt verdikken met wat creme fraiche voor een vollere smaak.

Schil de komkommer en verwijder de zaadlijsten. Rasp de komkommer fijn en roer door de yoghurt.
Knijp de tenen knoflook uit en voeg het citroensap toe.

Breng op smaak met wat zout.
Proef of de tzaziki oké is.
Doe in een kom en overgiet met een straaltje olijfolie.

Serveer alle dips met warme pitabroodjes die je in punten snijdt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten