vrijdag 31 oktober 2014

Limoncello tiramisu


Een tijdje geleden kregen wij een fles Bottega limoncello cadeau, een souvenir uit het buitenland.
Het is een hele goede, maar wat mij vooral bezighield, hier wilde ik iets mee maken.

Nu had ik wel eens in een restaurant limoncello tiramisu gezien. Hm, eens kijken of ik dat ook kan maken...

Het resultaat was goed gelukt. Ik maakte een kleine portie voor in éénpersoons glaasjes.

Maar als ik eerlijk ben... ik vind dat een tiramisu gewoon  tiramisu moet blijven zoals hij bedoeld is. Met koffie en cacao, zoals het hoort.

Dat neemt niet weg dat dit een heerlijk fris en romig citroentoetje was! De naam tiramisu mag wat mij betreft er vanaf.

Zo maak je het:

Nodig
125 gr mascarpone
50 ml slagroom
1 ei, eigeel en eiwit gesplitst
20 gr suiker
75 gr lange vingers
2 borrelglaasjes limoncello
1 schoongeboende citroen

Klop met een garde de mascarpone en de suiker door het eigeel. Zet in de koelkast.
Klop het eiwit stijf en voeg het voorzichtig aan het mengsel toe.
Klop de slagroom stijf en spatel deze door het mengsel heen.

Rasp wat van de citroenschil en pers daarna de citroen uit.

Meng de limoncello met het sap van de citroen.
Drenk de lange vingers in het sap-limoncello mengsel en bedek een ovenschaal ermee door de koekjes dicht tegen elkaar aan te leggen.

Meng de citroenrasp voorzichtig door het roommengsel.

Schep nu een laag van de room over de koekjes heen.

Leg er opnieuw een laag in limoncello gedrenkte koekjes  bovenop en volg hetzelfde patroon als de eerste laag.
Doe er opnieuw een laag room overheen.

Dek af met plasticfolie en laat minstens een uur in de koelkast opstijven.
Strooi er voor het opdienen nog wat citroenrasp of fijngesneden citroenschilletjes overheen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten