dinsdag 14 oktober 2014

Kookworkshop voor een lazy christmas (Met Rosti Mepal)



Het is pas oktober en ik ga nu al naar een kookworkshop voor een onbezorgde kerst. Met bijna zomerse temperaturen wandel ik naar de locatie in Amsterdam. 
Dit is jeugdsentiment, het is om de hoek bij mijn oude universiteit.

De locatie is Tobacco in Amsterdam en op de website ziet het er supercool uit. Dus ik heb er zin in!

Aanleiding is de nieuwe kookspullen van het merk Rosti Mepal. Die kunnen we tijdens de workshop gebruiken.

De kookstudio bevindt zich in de gewelven van het gebouw. Het ziet er erg mooi uit en de lange gang met rode muren zorgt voor een entree met een mysterieus tintje.


Er ligt een mega ossenhaas klaar. Vandaag wordt er dus met vlees gekookt.
We maken tartaar met champignon-salade en bietjes en ossenhaas-medaillons gevuld met basilicum en olijven. Als bijgerecht gevulde aardappeltjes met truffeltappenade. Gelukkig ben ik geen vegetariër.

De kok stelt zichzelf voor en wij leren hoe je het beste alles kunt voorbereiden voor een 'onbezorgd' kerstdiner.
Zo kun je bijvoorbeeld het beste je vlees in de oven laten garen. Het liefst op een zo laag mogelijke stand, want dan wordt het het meest mals. Helaas kun je dan niet de oven voor iets anders gebruiken.
Een idee om te maken is de tartaar die wij zometeen gaan maken. Dit is immers rauw vlees en kun je voorbereiden en gekoeld wegzetten.
Dat geldt ook voor de gevulde aardappels. Die moeten alleen nog in de oven.

Ik ben in charge of de bietenjus en giet per ongeluk een hele fles wijn in de pan. God, waar ben ik nu weer mee bezig? Ze zullen wel denken wat voor kluns is dat? Of erger, je zou niet denken dat koken echt haar hobby is. Het geeft gelukkig niet, we laten de wijn verdampen. (Zonde, dat kon beter in mijn glas zitten)
Tijdens het koken gebruiken we allemaal spullen van Rosti Mepal. De mooie pastelkleurige beslagkommen, snijplank en keukengereedschap. Ik gebruik de nieuwe kookgadget van Rosti Mepal, de knoflooksnijder.
Het is echt handig voor als je fijngehakte knoflook wilt. Je gooit de knoflook in het apparaatje en slaat op de bovenkant. That's it! Ik reageer blij en de Rosti Mepal mevrouw is ook blij.

De andere nieuwe dingen die de Rosti Mepal mevrouw aan het begin van de workshop demonstreerde gebruik ik niet. Er was ook een pureestamper met ronde hoeken die handig is om in de rand van de pan te komen en de schattige opwarmschaal met handvat die je misschien wel kent.

Inmiddels kunnen de borden opgemaakt worden en het voorgerecht ziet er prachtig uit.
Aan tafel! Bij de tartaar wordt rode wijn geschonken, goede combi vind ik.

Daarna het hoofdgerecht. De gevulde ossenhaas-medaillons smaken goed. Ik vind het een goed idee en ben geinspireerd. Want je kunt hem met nog meer ingrediënten vullen.
En de truc van het garen in de oven is goed gelukt. Goede tip die ik thuis ook ga gebruiken.

We krijgen een mooie goodiebag mee, waar de nieuwe kookspullen van Rosti Mepal in zitten. Ik ben enorm blij met het knoflooksnijdertje. En het nieuwe kookboek van Donna Hay.
Wanneer ik dit schrijf heb ik het knoflooksnijdertje bijna elke dag al gebruikt. (Oeps, dit is confronterend, eet ik werkelijk zoveel knoflook?)

Kijk eens op de site van Tobacco en Rosti Mepal.
Iedereen bedankt voor de leuke middag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten