vrijdag 17 oktober 2014

Leuk: Pitabroodjes zelf maken!


Heb jij wel eens zelf pitabrood gebakken?

Ik ook niet tot voor kort.
In mijn nieuwe kookboek Viva Arabia kwam ik een supermakkelijk recept tegen. Het leuke is, dat je de spullen waarschijnlijk gewoon in huis hebt. Met andere woorden; je zou elke dag deze heerlijke verse broodjes kunnen bakken!

Want ze zijn zo ontzettend lekker! Dip ze lekker in humus of auberginedip, mmmmm. Mijn dag kan niet meer stuk en ik blijf dooreten hiervan.

Het is ook nog eens leuk om te maken, want volgens het recept moeten de broodjes op de bodem van de oven maar 2 minuten liggen en dan zijn ze klaar. Je kunt dus door het raampje kijken om te zien hoe snel het gaat en hoe de broodjes opbollen waar je bij staat.

En het lukte. Enthousiasme alom! Het is leuk wanneer het daadwerkelijk lukt! 
Daarom zou je het ook eens moeten proberen.

De broodjes blijven overigens bol staan en zakken niet in wanneer ze afkoelen.

Zo maak je ze;

Nodig
1 zakje gedroogde gist
100 ml warm water
1/2 el suiker
350 gr bloem
1 tl zout

Verwarm de oven voor op 275 graden.

Los de gist op in het warme water samen met de suiker tot het mengsel schuimig wordt.
Laat 10 minuten staan.

Meng de bloem met het zout en maak een kuiltje in het midden waarin je het gist/water schenkt.
Kneed tot het een elastisch deeg wordt.
Ik voegde meer water toe omdat mijn deeg droog en niet elastisch was.

Laat het deeg kort rijzen op een warme plek onder een theedoek.

Verdeel het deeg in 12 kleine bolletjes. Rol ze met een deegroller uit op een met bloem bestoven werkvlak. Maak heel dunne plakjes.

Leg steeds 1 of 2 deegplakjes op de bodem van de oven (ik gebruikte een vel bakpapier dat binnen no-time verkleurd was). Doe de deur van de oven snel dicht om de warmte te behouden.
Laat de broodjes ongeveer 2 minuten bakken tot ze opbollen en bruin beginnen te worden.
Ga vervolgens met de overige bolletjes verder.

Houd de pitabroodjes warm onder een theedoek of folie.




Bekijk onze nieuwe website www.aboutfoodandfashion.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten