woensdag 29 oktober 2014

Vis uit blik van Bart van Olphen


Misschien ken je hem, misschien nog niet. Maar Bart van Olphen is de populairste viskenner/ kookboekenschrijver van dit moment.
Zo hot, dat hij een samenwerking is aangegaan met Jamie Oliver. Hij gaat op Jamie zijn food-zender Foodtube korte filmpjes uitzenden die in het teken staan van: vis.

Bart heeft zich de afgelopen jaren ingezet voor duurzaam gevangen vis. En met zijn ervaring bij Parijse sterrenkeukens laat hij ons via zijn Instagramkanaal Fish Tales zien hoe je op een makkelijke manier kunt koken met vis. 
Hij heeft al een aantal boeken op zijn naam staan en komt nu met dit nieuwe boekje; Koken met vis uit blik.

Mijn interesse is gewekt. Wat verwacht jij voor recepten wanneer je denkt aan vis uit blik? 

Want mijn repertoire bestaat voornamelijk uit krabsalade van krab uit blik en verse ravioli met krab uit blik, pasta met tonijn (uit blik) en salade nicoise met tonijn...  

Dus kom maar op met de recepten, ik ben benieuwd!

 



Het boekje telt 216 pagina's en is ingedeeld op vissoorten. Per vissoort wordt beschreven waar de vis vandaan komt en hoe deze gevangen wordt.Daarna volgen er recepten.

De vissoorten zijn onder andere; tonijn (onvermijdelijk), zalm, ansjovis, sardienen, mosselen, makreel en nog meer.

De fotografie en vormgeving zijn mooi gedaan; het is een fris boekje met mooie foto's.

Wat vind ik er van?

Voor het dunne boekje staat er behoorlijk wat informatie over vis en de herkomst in, opvallend veel. Het is reuze interessant om deze achtergrond-info te lezen.

Zoals ik al vermoedde vallen de recepten helaas een klein beetje tegen.
Ik vind ze over het algemeen gezien niet zo spannend of vernieuwend en de voorspelbare recepten staan er ook daadwerkelijk in.  
Je moet dan denken aan zalmspread, quiche met zalm, ansjovisdip, ansjovisboter, tonijnsalade, sardienenhussel, dat soort dingen.
 
Ik kan me trouwens niet voorstellen waarom je mosselen of coquilles uit blik zou kopen.

Gelukkig staan er naast de oude bekende recepten ook wat leuke en originele dingen in, zoals de taco's met een frisse tonijnsalade, wraps met tonijncreme, bakbanaan met krab en mangochutney en champignons met krab, knoflook en Gruyere. Het proberen waard om eens te maken.

Ben je niet zo bekend met koken met vis uit blik of heb je geen idee wat je er mee kunt? Dan is dit boekje leuk voor jou.
En vind je het interessant om informatie over vissoorten en hun visvangst te lezen? Dan is dit ook absoluut een aanrader. Verwacht geen culinaire hoogstandjes waarbij de vis zelf de hoofdrol speelt.

Vis uit blik van Bart van Olphen is van Kosmos Uitgeverij en kost € 16,99

Let op voor de winactie! Ik mag een exemplaar weggeven.








Bekijk ook de nieuwe website www.aboutfoodandfashion.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten