maandag 31 maart 2014

Tonijnsteak in een sesamkorstje

Als je de foto bekijkt, lijkt het op een puntje taart met zwarte koffie er naast.

Maar niets is minder waar; de diepvriestonijnsteaks die ik kocht waren driehoekig!

Ik had nooit eerder een tonijnsteak gegeten, ik ben niet zo 'vissig'.
Maar onder het motto 'iets nieuws proberen' kocht ik de steaks en dook ik de keuken in.

Voor mijn gevoel kom je overal heerlijke tonijn recepten tegen, bijvoorbeeld die met mangosalsa. 
Even bekruipt mij een apatisch gevoel; WTF moet ik met tonijnsteaks? Moet ik al mijn kookboeken doorspitten? Dat is ondoenlijk... Mijn geheugen laat mij op dat moment ook nog eens in de steek (wel vaker last van, bedenk ik me). Normaal weet in zo ongeveer in welk boek wat staat, maar nu wordt het allemaal blurry before my eyes.
Maar dan realiseer ik mij dat het internet geduldig is en google even rustig een leuk en makkelijk recept.

Het wordt de tonijnsteak met sesamkorstje. 

Oja, wat vond ik er van? Heel bijzonder, inderdaad net vlees/ biefstuk/ steak, zoals men wel eens beweert. Maar dan veel zachter...

Nodig voor 2
2 (diepvries) tonijnsteaks
terriyaki woksaus
citroensap
2-3 el sesamzaadjes
peper, zout
sesamolie

ketjap
honing
wijnazijn

evt wasabi voor erbij 
grillpan

Laat de tonijnsteaks ontdooien als je diepvries exemplaren gebruikt.

Besmeer de steaks met terriyakisaus en bestrooi met wat peper en zout. Besprenkel met wat druppels citroensap.

Laat de steaks een kwartier marineren en maak ondertussen de dipsaus.

Meng een klein kommetje ketjap (ongeveer 4 eetlepels) met een theelepel honing en 1-2 theelepels azijn. Proef even of de saus naar je smaak is, moet hij zoeter? Zuurder? Voeg dan wat extra van de ingrediënten toe.

Doe de sesamzaadjes op een bord en druk de tonijnsteaks er in. Zorg dat alle kanten bedekt zijn met de zaadjes.

Verhit de grillpan met sesamolie en bak de tonijnsteaks om en om in de pan. Zoals je een biefstuk bakt, ongeveer 3-4 minuten aan elke kant.

Als de steaks mooi bruin zijn en van binnen roze, zijn ze klaar.
Serveer met de dipsaus en eventueel wat wasabi ernaast.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten