woensdag 19 maart 2014

Rode bieten stamppot


Roze eten heeft altijd iets fascinerends, vind ik. Vooral als het niets met zoet te maken heeft.

En op een van mijn eerste dates zag ik voor het eerst roze risotto. Hilarisch vond ik dat toentertijd (schaam). Als culinaire heiden wist ik niet beter. Mijn vriend ook niet.

Maar inmiddels heb ik mijn culi kennis (en dat van mijn vriend) behoorlijk bijgespijkerd en weet ik dat risotto er in een heleboel kleuren te maken is, zelfs zwart. Dat trekt me toch niet zo aan, maar wil ik wel een keer proberen. Hmm, toch eens op zoek naar inkvis-inkt.

De rode bieten die ik laatst maakte stamppot was ook prachtig mooi roze. Het leek wel een zuurstok en naarmate ik door stampte, werd hij alleen maar rozer. En ik verwachtte een superfoto te kunnen maken, maar helaas, ik nam er niet de tijd voor.

De rode bieten stamppot is weer eens wat anders dan gewone bietjes. De appel geeft een fris accentje.

Zo maak je hem;

Nodig
1 kilo aardappelen, geschild
1 pakje gekookte rode bieten (vacuum verpakt)
3 el creme fraiche
1 zure appel, in blokjes en geschild
peper, zout
nootmuskaat
boter

Kook de aardappels in 20 minuten gaar.

Snij de rode bieten in kleine blokjes.
Voeg de rode bieten en appelblokjes de laatste vijf minuten van de kooktijd aan de aardappelen toe en laat meekoken.

Als de aardappelen gaar zijn, stamp het geheel fijn.
Voeg de creme fraiche, een klontje boter en peper en zout en nootmuskaat naar smaak toe.

Eet samen met bijvoorbeeld rookworst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten