maandag 17 maart 2014

Pukka gele curry van Jamie Oliver



Soms heb je van die dagen dat dingen mislukken. Of gewoon niet lekker smaken.

Zo'n dag had ik afgelopen zondag.

Toen had ik alle tijd om 'iets lekkers' te maken, waar ik mijn oog al een tijdje op had laten vallen.

Het zou de Pukka Gele Curry Met Kip van Jamie Oliver worden. Die stond zowel in Jamie Magazine als in Delicious. Een voorproefje uit zijn nieuwste kookboek Bespaar met Jamie.

Dus ik aan de slag; ik heb alle stappen opgevolgd. De curry duurde nog lang om te sudderen en vol verwachting kun je na een tijd wachten pas proeven.

En helaas, wij vonden hem niet zo lekker. De currypasta waarmee je begint rook zo heerlijk en kruidig (wat wil je met 4 tenen knoflook en 2 rode pepers er in?!), maar wij vonden de smaak niet meer terug.

Geen paniek! We hebben het toetje nog. Het paradepaardje van de avond!
Het toetje zou alles goedmaken, de banana-cheesecake met bodem van oreokoekjes.

En ook die kon ons niet smaken.
Raarrrr... Gauw vergeten die dag...

Toch wil ik je niet onthouden van het recept, oordeel zelf maar!

Nodig voor 4

2 uien
4 tenen knoflook
1 stuk gember ter grootte van een duim
2 gele paprika's
1 kippenbouillonblokje
1-2 rode pepers
1/2 bosje koriander (15 gram)
1 tl honing
1 tl kurkuma
2 tl kerriepoeder
8 drumsticks
olijfolie
blik kikkererwten 400 gr
1 tl tomatenpuree

witte rijst voor erbij

Pel de uien en knoflook, schil de gember en verwijder de zaadjes uit de paprika's. Doe 1 ui en 1 paprika met de knoflook, gember, rode peper, koriandersteeltjes, honing en specerijen in de keukenmachine, verkruimel het bouillonblokje en hak alles tot een fijne pasta.

Zet een grote braadpan met een scheutje olie op halfhoog vuur en bak de drumsticks rondom bruin. Leg vervolgens op een bord, maar laat de pan op het vuur staan.
Hak de resterende ui en paprika grof en bak aan in de pan.
Doe vervolgens de currypasta erbij en laat even bakken.
Giet er 500 ml kokend water bij.

Nu de uitgelekte kikkererwten en de tomatenpuree, samen met wat peper en zout.
Doe de kippenpoten er weer bij en laat het geheel ongeveer 45 minuten pruttelen, tot de saus mooi dik en donker is.

Kook ondertussen de rijst.

Bij mij werd de saus te dik, dus ik heb mijn twijfels over de hoeveelheid kokend water die toegevoegd moet worden.
Ik heb de saus gebonden met wat maizena.

Dien de borden op met rijst, curry, een toefje yoghurt en wat koriander er op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten