woensdag 20 februari 2013

Paddenstoelenrisotto



Het maken van risotto heb ik altijd lastig gevonden. Want ook al volg ik de recepten nauwkeurig op, de smaak van risotto in Italië evenaar ik nooit. Geen idee hoe dat komt...

Toch maakte ik bovenstaande risotto laatst succesvol. Ik gebruikte eekhoorntjesbrood. Nooit gegeten, maar het woord vind ik zo ontzettend mooi: eekhoorntjesbrood. Op één of andere manier word ik er blij van. Als ik erover nadenk vind ik dat het mooiste woord ter wereld.
En de gedroogde paddenstoeltjes die ik gebruikte, smaakten ook nog eens goed. Heel vol en sterk van smaak.


Nodig
350 gr risottorijst
1 ui
klein glas witte wijn
250 gr gemengde paddenstoelen, waaronder eekhoorntjesbrood (funghi porcini)
peterselie
parmezaanse kaas
2 bouillonblokjes
klontje boter
olijfolie
peper, zout

Als je gedroogde eekhoorntjesbrood gebruikt, was deze onder de kraan en laat daarna 20 minuten weken in gekookt water. Dit water gebruik je later als bouillon.
Snijd de overige paddenstoelen klein en snipper de ui.
Maak 1,5 liter bouillon.
Verhit wat olijfolie en fruit de ui glazig. Voeg de risottorijst toe en schep om totdat de korrels er doorzichtig uitzien.
Blus af met de witte wijn.
Voeg hierna schep voor schep de bouillon aan de rijst toe. Blijf roeren totdat het vocht bijna helemaal opgenomen is. Voeg daarna weer een schep bouillon toe en ga zo door tot de bouillon op is. Dit duurt ongeveer 20 minuten. Geef het de tijd, als je te snel werkt, zul je rauwe rijst hebben.

Bak ondertussen de paddenstoelen met wat peper en zout in boter in een koekenpan.Voeg er peterselie aan toe.
Als de rijst bijna klaar is, doe de paddenstoelen erbij. Hou wat apart voor de garnering.
Roer er flink wat parmezaanse kaas en een klontje boter doorheen.

Schep de risotto op de borden met wat van de achtergehouden paddenstoelen er bovenop.

Schaaf wat krullen van een stuk parmezaanse kaas en leg er bovenop.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten