woensdag 27 februari 2013

Larousse: De ijsmachine + kersenijs naar eigen recept


Dit leuke kookboekje kocht ik laatst in Brussel.  Het is een boek van de Larousse-serie en het gaat over zelf ijs maken met de ijsmachine.

De ijsmachine had ik al een paar jaar, maar ik maakte altijd hetzelfde makkelijke ijs. Andere probeersels werden altijd minder lekker.

Dit boek sprak mij enorm aan, omdat het niet alleen ijsrecepten zijn die er in staan.

Het ijs wordt namelijk altijd zo gepresenteerd, dat het om een compleet dessert gaat.

Bijvoorbeeld ijs met een bijzondere zelfgemaakte saus en flensjes. De manier waarop het gepresenteerd wordt is altijd origineel. Heb jij er wel eens aan gedacht om ijsbolletjes in eierdopjes te serveren?

Wat ook heel leuk is; er staan recepten voor hartig ijs in. Dan moet je denken aan tomatenijs, ijs met doperwtjes of worteltjes. Heel bijzonder en spannende smaken!

Een boek waar je inspiratie van krijgt.

Binnenkort test ik één van de recepten. Voorlopig eerst een receptje van mijn eigen vertrouwde - can't go wrong- kersensorbetijs.




Kersensorbetijs (Naar eigen recept, niet uit het boek)

Nodig
pot ontpitte kersen op siroop
50 gr poedersuiker
2 el citroensap
blender
ijsmachine, bevroren

Giet de kersen af, maar vang het sap op. Doe ze in de blender en maal de kersen tot een fijne mousse. Voeg een beetje van het sap toe, samen met de poedersuiker en citroensap. Draai de blender nog even door. Proef of je de smaak goed vindt.

Giet het mengsel in de ijsmachine en laat minimaal een half uur draaien.

Voor een iets zachter resultaat: voeg een beetje slagroom aan het kersenmengsel toe voordat je het in de ijsmachine giet.

Maak mooie bolletjes en serveer direct. Et voila, heerlijk kersensorbetijs!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten