dinsdag 1 oktober 2013

De macarons van La Place





Ik ben niet echt een macaron-kenner. Ik kocht ze dan wel in Parijs, maar niet bij Laduree of Pierre Herme, het echte werk zeg maar.

Bij de banketbakkerij waar ik ze kocht waren ze vrij zacht en klef (te veel vulling?).

En tot nu toe heb ik me er ook nog niet aan gewaagd om ze zelf te maken. Op de één of andere manier word ik afgeschrikt door de vermeende moeilijkheidsgraad die een macaron zou hebben.

Zo bestaat een macaron uit een schuim-koekje dat absoluut niet te hard mag zijn.
Het liefst moet het koekje wat taai zijn, maar ook weer niet te. Want dan zou je een klomp ongaar deeg in je mond hebben. Best lastig om te maken dus.
En het amandelmeel waar het van gemaakt wordt, ben ik tot nu toe nog niet in een winkel tegengekomen.

Dan de vulling. Die moet vooral niet te dik op de koekjes aanwezig zijn. Het is absoluut niet lekker om een vette klodder vulling in je mond te hebben. Dat geldt ook voor de jam-achtige vullingen. Bovendien gaan de koekjes schuiven wanneer er teveel vulling tussen zit.

Ook La Place doet mee aan de macaron-liefhebberij die de laatste jaren is ontstaan in Nederland.

Je kunt ze per stuk kopen, in twee formaten. Er zijn verschillende kleuren/ smaken waar je uit kunt kiezen. Hartstikke goed en leuk toch? Niets is zo leuk om een fijn doosje gekleurde macarons uitkiezen en cadeau te geven aan iemand of om lekker zelf te houden.

Helaas neemt La Place het fenomeen macaron niet serieus genoeg, want de smaken worden niet eens vermeld. En dat is juist zo leuk bij het uitzoeken.

Ook worden ze niet eerbiedig in doosjes verpakt. Wat natuurlijk heel jammer is, maar ook heel onpraktisch. Want voor je het weet, zijn de tere koekjes stuk of gesmolten (zie foto, en ik heb er héél voorzichtig mee gedaan, ze lagen veilig op mijn zachte nieuwe Mango jurk in haar papieren tas).
Ondanks deze 'tekortkomingen' betaal je helaas wel de prijs van een serieuze macaron-uitbater.

Wat vond ik van de macarons van La Place?

Eerlijk gezegd vond ik de koekjes helemaal niet verkeerd. Ze zijn wat aan de slappe kant, waardoor je bij sommige een wat vettige of kleffe hap hebt.

De smaken zijn subtiel en niet altijd te herleiden. Waarschijnlijk associeer je een kleur gelijk aan een smaak.

Op zich zijn de macarons van La Place dus oke.

Minpuntjes zijn de verpakking en de (hoge) prijs. De verhouding prijs/kwaliteit klopt niet helemaal.




Zo krijg je ze helaas niet mee. Maar ja, we hebben het dan ook over La Place.

2 opmerkingen:

  1. Als je ze zelf wil maken: amandelmeel is te koop bij bv de gezondheidswinkel en mogelijk ook bij andere natuurwinkels

    BeantwoordenVerwijderen