vrijdag 11 oktober 2013

Herfst: eendenborst met kersen-portsaus


 
Toen ik laatst door één van mijn oude kookboeken bladerde (bijna mijn aller-eerste kookboek dat ik ooit kocht!), kwam ik dit gerecht tegen; eendenborst met kaneel op kersensaus.

En nu het wildseizoen weer is begonnen en er overal wild te koop is, leek het mij het geschikte moment om een keertje eend te maken.
 
Ik besloot er een rodekool-stamppotje bij te maken.
Goede combi? Best wel.  (Zeker vanwege de kleur!)

De met kaneel gepeperde eendenborst was heerlijk mals en rose en samen met de zoete saus was het een perfecte harmonie. Zeker iets om indruk te maken op je gasten.

Ik heb het zelf niet getest, maar volgens mijn kookgrage collega is een Pinot Noir een supercombi bij eendenborst!

Nodig voor 4
4 eendenborsten met vel
1 tl zeezout
1 tl kaneel
100 ml ruby port
425 gr ontpitte kersen op siroop
4 takjes tijm
1 tl balsamicoazijn

Kerf het vel in met een scherp mes, in een ruitpatroon. Bestrooi de borstkant met peper, zout en kaneel.

Doe de port, siroop van de kersen en tijm in een schaal en leg de eendenborsten er in met het vel naar boven.
Laat de eendenborsten minimaal een half uur marineren.

Dep de eend droog. Verhit een anti-aanbakpan en bak de eendenborsten knapperig en goudbruin in 5 minuten, met het vel naar beneden.

Haal uit de pan en giet het vet af.

Doe de eend terug in de pan met het vel naar boven. Giet de marinade er omheen, breng het vocht aan de kook en laat alles 12-15 minuten pruttelen tot de eend gaar is, maar nog net een beetje rose van binnen.

Haal uit de pan en laat een paar minuten rusten op een bord.

Maak ondertussen de saus. Roer de kersen en balsamicoazijn door de marinade. Laat een paar minuten zachtjes koken tot de kersen warm zijn.

Lepel de saus en kersen op de borden, leg de eend er op en garneer met een takje tijm.
  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten