donderdag 31 januari 2013

Schorseneren met ham, ei en mosterdroomsaus


Tot voor een paar jaar terug had ik nooit van schorseneren gehoord. Eén van mijn culinaire voornemens van dit jaar is om elke maand een nieuwe groente te maken. Deze maand probeerde ik schorseneren!

Op het eerste gezicht lijken het net asperges, vooral als je ze met ham en ei maakt. Maar de smaak is totaal anders. Ik vond het heerlijk, lekkerder dan asperges. Ik vond het in de buurt van zoete aardappel komen.
Bij mij komen schorseneren vaker op het menu!
Het receptje komt ik uit de Allerhande van deze maand. De saus is ook erg lekker en mag zeker niet ontbreken.
Als je ze koopt, probeer dan mooie rechte exemplaren uit te kiezen, zonder bobbels en knoesten. Dit maakt het schillen een stuk makkelijker!

Nodig voor 2:
500 gr schorseneren
2 el wittewijnazijn
pondje kriel in de schil, voor erbij
1 ei
bekertje creme fraiche
2 tl mosterd
1 teen knoflook
bieslookplantje
200 gram achterham

Vul een grote kom of schaal met water en de lepels wittewijnazijn.
Was de schorseneren goed af en schil ze met een dunschiller. Leg de geschilde schorseneren direct in het water met azijn.
Kook daarna de schorseneren in een pan met vers water (dus niet die met azijn) ongeveer 15 minuten. De schorseneren zijn gaar wanneer je er makkelijk met een vork doorheen glijdt.
Kook ondertussen ook de krieltjes gaar en kook het ei hard.

Pel het ei en halveer.

Maak het sausje; roer de creme fraiche los en met de mosterd. Pers het knoflookteentje er in uit. Knip wat bieslook klein en roer door de saus.Breng op smaak met peper en zout.

Als de aardappels en de schorseneren gaar zijn, giet af en doe op de borden.
Maak de borden op met royale ham op de schorseneren, een half eitje ernaast en lepel er wat van de mosterdroomsaus overheen.

Laat je verrassen door de heerlijke zoete smaak van de zachte schorseneren!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten