maandag 15 september 2014

Restauranttip: Karakter in Rotterdam




In Rotterdam heb je veel hippe restaurants, Rotterdam is echt booming
Vooral als je een vergelijking maakt met Amsterdam, is Rotterdam modern, veelzijdig en zou je het publiek als echte foodies of eetliefhebbers kunnen omschrijven. Terwijl Amsterdam helaas stiekem toch nog wat neigt naar het toeristische...

Afgelopen week at ik bij restaurant Karakter, op het Westelijk Handelsterrein in Rotterdam.

Het is gehuisvest in een oud pakhuis, wat onderdeel is van een groot pakhuizencomplex, bijna allemaal met horecazaken er in. 
Je komt binnen op een dikke rode loper en de binnenplaats  van het pakhuizencomplex is overdekt met glas, waardoor je eigenlijk altijd droog 'buiten' op het terras kunt zitten van het gezellige overdekte eetstraatje.  

De inrichting bij Karakter is sober en doet me denken aan een pop-up restaurant.
Dat komt waarschijnlijk omdat ze zo min mogelijk hebben weggewerkt van het oude karakter van het pakhuis. Dat is te zien aan de hoge plafonds met grote draagbalken en de robuuste houten vloer. 

Het kookconcept van Pety en Nathan, het kokende stel, is zo veel mogelijk biologische producten uit de streek te gebruiken. Daarbij is er geen menukaart, maar kun je kiezen uit een 3-, 4- of 5-gangen menu. De chefs verrassen je dan met de mooiste creaties, die een lust voor het oog zijn. 
Het menu en het thema veranderen elke twee weken, wat het bijzonder, origineel en vooral verrassend houdt.

En wij werden verwend met de lekkerste verrassingen van het thema Going Dutch, waarbij er gekookt werd met echte Nederlandse producten, zoals Nederlandse wijnen, Kemperhoender, Zeeuwse oesters en Hollandse big, Op een heel creatieve manier met bijna moleculaire elementen.

Wat dacht je van in de oven gegaarde makreel met een pittige tomaten-vinaigrette? Of tussendoor een echte Zeeuwse oester? 
En dit; coquilles met een quenelle van hutspot (heel pittig!) en mosselen. Echt heel goede combi's waar ik zelf niet snel aan zou denken.
Verder aten we nog een palet met Kemperhoender en mais op verschillende manieren; een hoenderrollade en bitterbal, blokjes polenta, pompoenwafeltje en popcorn. Echt creatief,  smakelijk en prachtig opgemaakte borden.
Het toetje bestond uit appel en rode biet, en je raadt het al; deze kwamen in verschillende vormen die nauwelijks herkenbaar waren, maar met het uiterlijk van een feestje.




Wat vond ik er van?

Ik heb heerlijk gegeten en het bevalt me goed om een verrassings-gangenmenu te nemen, waarbij je de hele avond verwend wordt met de mooiste creaties.
Want in de meeste restaurants waar er volgens zo'n concept gekookt wordt, merk je altijd echt dat de chef met liefde en passie kookt en dat hij indruk wil maken op de gasten. 
Ik heb het vaker gedaan en ik hou er van.

Wat ik altijd zelf jammer vind (nu komt de bourgondiër in mij naar boven), is dat de porties klein zijn. Wel pure verfijning, natuurlijk. Maar iets in mij zegt dat ik van zoiets lekkers wil blijven dooreten.  Uiteraard kan ik de schoonheid ervan wel waarderen.

Een ander minpuntje zou kunnen zijn dat je echt niet van een bepaald gerecht of ingrediënt houdt dat je voorgeschoteld krijgt. Je kunt immers niet kiezen bij het menu. Zo waren er best een aantal tafelgenoten die de rode biet in het dessert niet konden waarderen. En dat is jammer natuurlijk.

Heb je zin in een lange avond tafelen met je lief (of mama), waarbij je de hele avond verwend wordt met prachtige gerechten en bijpassende wijnen? Dan kan ik je Karakter echt aanraden. Stel jezelf er op in dat je kleine, verfijnde gerechten krijgt en dat je niet in het schnitzelparadijs bent.

Je vindt restaurant Karakter op de Van Vollenhovenstraat 15 (pakhuis 24), 3016 BE Rotterdam en op de website.



Psst! Sinds kort heeft About Food And Fashion haar eigen domeinnaam! Daarbij het blog in een nieuw jasje. Check het uit op http://www.aboutfoodandfashion.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten