woensdag 10 september 2014

Nieuw kookboek: Recepten Uit Venetië

aboutfoodandfashionvenetie
Ik heb altijd een zwak voor Venetië. Het is er magisch, alsof je zo in een film stapt. En dit magische effect beleven velen met mij...

In mijn boekenkast heb ik dan ook een aantal boeken over Venetië, waaronder een verouderd kookboek (blijft leuk om doorheen te bladeren!).
En toen dit fantastische nieuwe kookboek pas geleden uitkwam, was ik enthousiast, maar vooral erg benieuwd.

Zoals je je misschien kunt voorstellen is Venetië heel fotogeniek. Als je er komt, blijf je aan het knippen met je fototoestel. De meest sullige bootjes tegen de bleke aquakleur van het water en de mooie gekleurde gevels komen prachtig uit op de foto.

Ik verwacht van dit boek evenmooie foto's met daarbij de bekende Venetiaanse gerechten, zoals risi e bisi en risotto, veel octopus, levertjes met ui, radicchio en de bekende tramezzini.

 

Ben je benieuwd wat er in staat? Ik ook!

Recepten uit Venetië is een zwaar, vierkant boek en telt 210 pagina's.

De kaft is hebberigmakend; het is de kleur van de lagune bij Venetië, voorzien van fraaie gouden details en een chique zwarte rug met gouden letters. Dat doet mij gelijk denken aan mijn andere favo Venetië-boek, Ciao Bella! van Tessa Kiros.

aboutfoodandfashionvenetiekookboekkaft

Er staan minder omgevingsfoto's in dan gehoopt, maar de foto's zijn mooi en duidelijk. Daarbij is het boek voorzien van grappige zwart-wit illustraties in de stijl van de kaft.

Leuk detail; veelal zijn de foto's van de gerechten bij restaurants in Venetië genomen, want je ziet aan de servetten en andere dingen op de achtergrond  meestal nog de naam van het restaurant.

Het boek is onderverdeeld in gangen; aperitieven, voorgerechten, primi, hoofdgerechten en desserts hebben elk hun eigen hoofdstuk.


De recepten zijn eenvoudig, echt Italiaans dus. De meeste recepten hebben niet zo'n lange ingrediëntenlijst.
Bij de meeste recepten gebruiken ze dezelfde simpele ingrediëntenlijst om het zeefruit zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen. 
En met citroen, olijfolie, knoflook en peterselie kom je dus al een heel eind om diverse recepten mee te kunnen maken.

Wordt de Noord Italiaanse keuken gekenmerkt door veel kaas, room en gedroogd vlees en de Zuid Italiaanse keuken door tomaten, olijven en vis, in de Veneto-streek gaat het allemaal om de vis en schaal- en schelpdieren die in de lagune gevangen worden.
En dat is terug te vinden in het boek, het bevat enorm veel recepten met vis, schaal- en schelpdieren.

Wat ik erg leuk vind, elk recept krijgt een introductie waarin de auteur Laura Zavan iets vertelt over de herkomst van het gerecht of één van de ingrediënten. Leuk om te lezen, maar ook leerzaam. En als je aan het einde van het boek bent aangekomen, heb je ongemerkt een heleboel over Venetië en haar (culinaire) geschiedenis gelezen.


Leuk om te weten; wist je dat ze in Venetië schoongemaakte artisjokbodems kant en klaar verkopen?

En wist je dat de bellini en de carpaccio beiden zijn bedacht bij Harry's Bar in Venetië? Ze zijn beide naar bekende kunst(enaars) vernoemd die ten tijde van het ontstaan van de gerechten op tentoonstellingen nabij Harry's Bar te zien waren. Het boek laat precies op een plattegrondje zien waar je Harry's Bar kunt vinden.

Dat brengt met op het volgende; er zijn verschillende culi-routes in het boek opgenomen die je kunt volgen. Er staat gedetailleerd verteld hoe je moet lopen, bij welke restaurants/ delicatessenwinkels en markten je naar binnen moet gaan, alles aangegeven met cijfers op een plattegrond.

aboutfoodandfashionventiekookboekplattegrond

Achterin het boek staat een uitleg over de producten die je echt zou moeten kopen wanneer je in Venetië bent. Handig!

Oja, en alle klassieke Venetiaanse recepten die ik eerder noemde staan er allemaal in.

Wat vind ik er van?

Misschien komt het doordat ik een Venetië-fan ben, of omdat ik graag lees over de herkomst van gerechten en producten, maar ik vind dit boek helemaal super.

Ik kan er uren doorheen bladeren... de vormgeving alleen al is al fijn om naar te kijken, evenals de inhoud.

De recepten spreken mij aan (omdat ik wel visrecepten kon gebruiken). De pasta's zijn niet te versmaden en de desserts ook, die overigens heel klassiek zijn. I Love.

Ik heb nu al dingen gezien die op mijn to-do lijstje komen.

Het boek zou absoluut mee moeten als je van plan bent om naar Venetië te gaan. Natuurlijk vanwege de culinaire wandelroutes, maar ook vanwege de benamingen van het eten. De Venetianen hebben namelijk voor bijna alles hun eigen naam, dus met normaal Italiaans kom je helaas niet ver als je de menukaart doorneemt.

Een nadeel is, dat het formaat erg groot en zwaar is om mee rond te lopen door Venetië. Kopietjes meenemen dan?!

Bovendien is dit boek toch veel te mooi om mee te nemen, je weet maar nooit wat er mee gebeurt... Voorlopig staat hij veilig te pronken in de standaard op mijn kookeiland.

Dit boek is een absolute aanrader voor Venetië liefhebbers, kookgekken met een zwak voor vis of Italië of boekfanaten die graag iets moois op de koffietafel hebben liggen.

'Recepten uit Venetië' van Laura Zaven is van uitgeverij Good Cook en koop je voor € 24,95

IMG-20140820-WA0018 IMG-20140820-WA0017aboutfoodandfashiontramezzino IMG-20140820-WA0016IMG-20140820-WA0014  IMG-20140820-WA0000
IMG-20140820-WA0013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten