woensdag 24 september 2014

Het microben dieet (boek)





Zo nu en dan heb ik erg last van mijn darmen. Dan bedoel ik niet diarree, maar kramp- en pijnaanvallen die bijna een uur lang aanhouden! Een vorm van prikkelbare darm syndroom.
I know, niet het meest leuke verhaal om over te bloggen, daarom zal ik het kort houden.
Volgens mijn huisarts begint een gezond lichaam in je darmen en daarom wilde ik Het Microben Dieet eens lezen en misschien eens uitproberen.

Het is een nieuw boek dat uitermate geschikt is voor mensen met darmproblemen zoals prikkelbare darm syndroom, voedselintoleranties of welvaartsziekten, maar ook overgewicht en allerlei vage klachten zoals moeheid, depressies en stress.

Het doel van het boek is het aanpakken van overgewicht door de darmen weer gezond te maken. Maar ook voor als je gezonde darmen wil hebben en geen last hebt van overgewicht.

Wat is een mircoben?
Een microben is een bacterie dat zich onder andere in je darmstelsel bevindt.
En je microbioom is het darmstelsel waarin alle darmflora, oftewel de microben, zich bevinden. 
Microben leven op zichzelf en er bestaan 'goede' en 'slechte', die hun werking hebben op je gezondheid.

Het is namelijk zo, dat wanneer je darmen vervuild zijn met te veel slechte microben, de vitamines uit het voedsel dat je eet (of uit vitaminepillen) niet meer door je lichaam worden opgenomen. 
Het heeft dan weinig zin om ze te eten, want je lichaam doet er niks mee. Ze worden tegengehouden door de 'slechte' microben. 
Wat nog erger is, die 'slechte' microben voeden zich met bepaalde voedingsmiddelen die jij eet en onbewust maak je het probleem van vervuilde darmen nog erger!

Geschrokken? Om welke voedingsmiddelen gaat het dan?

Je moet denken aan eieren, soja, suiker, gluten en zuivel. Daarmee voeden de 'slechte' microben in je darmen zich en blijven ze in leven.
Zou je ze schrappen uit je eetpatroon, dan gaan de slechte microben dood (binnen 20 uur) en zullen je darmen weer gezond worden.
Deze voedingsmiddelen moet je in fase 1 van het dieet, waarin je je darmen reinigt, dan ook volledig uit je eetpatroon schrappen.

Er zijn ook nog een fase 2 en 3, waarin je in fase 2 voorzichtig weer wat meer voedingsmiddelen toevoegt en in fase 3 weer 'alles' kunt eten, maar waarin je je bewust bent van wat goed voor je lichaam is en wat niet. Met een toevoeging van de probiotica, die je gezonde darmen in stand houden.

Maar suiker en soja lijken de echte boosdoeners die je beter helemaal kunt laten.
Dat wisten we al lang natuurlijk!

Het boek
Het boek is reuze interessant en staat vol met onderzoeken, praktijkvoorbeelden en andere wetenschappelijke theorie.

En hoewel ik het ontzettend leerzaam vond, vond ik helaas een aantal minpuntjes aan dit boek;

Het boek wordt overmatig geillustreerd met praktijkvoorbeelden. Dit deed mij sterk denken aan de reclames van het homeshopping-kanaal (en daar kan ik me behoorlijk aan irriteren). We begrijpen dat het dieet een succes is, anders wordt er geen boek over geschreven, dus het telkens opnieuw noemen van voorbeelden is heel hinderlijk.

Nog een minpuntje; er is enorm veel theorie met geen illustraties of afbeeldingen, wat het best saai maakt. Het heeft in mijn ogen weinig uitstraling en is gewoon niet aantrekkelijk.Vooral de recepten  achterin het boek  hadden naar mijn idee best voorzien kunnen worden van mooie en smakelijke foto's.

Het boek roept vragen bij mij op en je kunt ze helaas aan niemand stellen. Zo pleit meneer Kellman dat we giffen en chemicaliën van buitenaf zoveel mogelijk uit de weg moeten gaan. 
Niet alleen in je woonomgeving, maar ook in onze verzorgingsproducten zitten chemicaliën die we ongemerkt binnenkrijgen. Die zou je moeten schrappen om een gezond lichaam te krijgen. Maar wat doen mensen die medicatie krijgen? Of protheses in hun lichaam dragen? Zijn zij dan gedoemd te mislukken bij het volgen van het dieet omdat de gifstoffen constant het darmstelsel verstoren?

En nog iets; mindfullness is oké. Maar om bij elke maaltijd het dier en de plant te bedanken die zijn leven heeft gelaten om mij te voeden, that gives me the creeps. Dat gaat mij te ver.

Natuurlijk zijn er ook pluspunten.

Van het lezen van dit werd ik als foodie helemaal blij van het volgende; 
 
"Eten met aandacht nodigt je uit ten volle alle geneugten
van het voedsel op je bord te ervaren: de zurige sappigheid
van een appel, de naar dille geurende voedzaamheid
van borsjt met veel vlees, de aardse groene smaak van een spinaziesalade.
Langzaam kauwend merk je hoe smaak je mond
vult. Als je slikt, ervaar je de sensatie van een vol en voldaan
gevoel. Je voelt de weldadige warmte van het voedsel in je
maag en de mentale verschuiving als je pas gevoede brein opkikkert.
De sensuele verrukkingen van het voedsel en het sensuele
genot van het kauwen, slikken en verteren zijn zo be -
vredigend dat de hele eetervaring ver af komt te staan van de
gestreste, ongeconcentreerde manier waarop we gewoonlijk
voedsel tot ons nemen."



Na het lezen van het boek heb ik veel inzicht gekregen over hoe de darmen werken en welke invloed voedsel en andere factoren nu eigenlijk hebben op je gezondheid.


Zelf hou ik teveel van eten en koken om dingen te laten staan en met een strikt dieet met geplande maaltijden te volgen. Ik zou mezelf beroven van het genot van koken en eten. 
Voorlopig zal ik me dan ook niet aan het dieet wagen, maar misschien in de toekomst  wel. Als is het alleen al om mijn darmen te reinigen.

Het ziet er als een eenvoudig te volgen dieet uit en na drie weken heb je fase 1 al afgerond en zou je over schone darmen moeten beschikken. En dat is een motiverend idee, want drie weken valt reuze mee.

De recepten uit het dieet zijn simpel een aantal staan achterin het boek.

Een aanrader?

Als je darmproblemen zoals prikkelbare darm syndroom, voedselintoleranties of welvaartsziekten, overgewicht en allerlei vage klachten zoals moeheid, depressies en stress hebt, zou ik het zeker eens proberen.
Het is ook een aanrader als je een keer een echte detox wilt hebben. Je krijgt er op vele fronten een boost van.

Maar ook wanneer je gewoon meer wilt leren over voeding en het darmstelsel is dit een aanrader. Onbewust ga je je eetpatroon aanpassen!

Ik vind het louter functioneel; voor de mooiheid of de recepten zou ik het afraden.

Het Microben Dieet van Raphael Kellman is van uitgeverij Kosmos Uitgevers en kost 
€ 16,99   




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen