vrijdag 29 augustus 2014

Krabsalade met dille en wat Kräftskiva is



Eén van mijn eerste  berichtjes op het blog ging over kräftskiva. Daar was ik door gefascineerd. (nog steeds)

Kräftskiva is een feest dat in augustus- of 'de late zomer' in Zweden overal gehouden wordt.  Ze vieren dan het einde van de zomer.

In die periode is er een overvloed aan rivierkreeften en de Zweden hebben er een oplossing voor gevonden; tijdens de buitenfeestjes worden er massaal rivierkreeften gegeten. Met heel veel dille. 
Er worden lampions opgehangen (die met het lachende maantje, je kent ze vast wel) en iedereen draagt een papieren feesthoedje.
Overigens kennen andere Scandinavische landen een soortgelijk feest.

Hoewel ik er nooit een heb meegemaakt, mede omdat ik nooit in Zweden ben geweest, ben ik nooit vergeten wat kräftskiva is. 

Ik moest er aan denken toen ik laatst mijn krabsalade met veel dille maakte. Oké, krab is dan  geen rivierkreeft, maar de smaak komt in de buurt. Vooral omdat ik veel dille gebruikte.

Het is heel makkelijk te maken als je een blikje krabvlees gebruikt.
Je kunt natuurlijk ook je eigen krabvlees koken door bijvoorbeeld krabpoten te koken en die leeg te halen. (veel werk!)

Nodig
1 blikje krabvlees
2 tl cocktailsaus 
1 tl bieslook (heel fijn)
3 tl dille (heel fijn)
paar druppels citroensap
zout, peper

Roer het krabvlees los met een vork.

Voeg de overige ingrediënten toe, behalve de dille.

Roer de dille gelijkmatig door de krabsalade, maar niet alles. Proef eerst of je er niet teveel in doet! Ik hou van dille, maar misschien vind je het te veel. Gebruik dan minder.

Breng op smaak met peper en zout.




Psst! Sinds kort heeft About Food And Fashion haar eigen domeinnaam! Daarbij het blog in een nieuw jasje. Check het uit op http://www.aboutfoodandfashion.com/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten