maandag 13 augustus 2012

Zweedse Kreeftenfeestjes: Kräftskiva


De speciale uitgave van National Geographic Traveler ging deze keer over 'De smaak van reizen'. Mijn interesse was meteen gewekt toen ik op schiphol een aantal tijdschriften in de laatste minuut meegriste bij de kiosk. Erg leuke en interessante editie.


Een artikel gaat over Zweedse Kreeftenfeestjes, Kräftskiva en van het idee werd ik al helemaal blij.

In Zweden en Finland worden er in augustus en september kreeftenfeestjes gehouden. Dit zijn buitenfeestjes, picknicks waarbij er rivierkreeft gegeten wordt. In die periode is de rivierkreeft er in overvloed aanwezig. De kreeft wordt gekookt en wordt geserveerd met veel dille.

De feestjes worden 's avonds gehouden op het strand of ergens anders in de natuur, waarbij de omgeving versierd wordt met lampions en de mensen papieren feesthoedjes dragen.
Men doet zich tegoed aan overvloedig veel kreeftenvlees, waarbij eerst het sap uit de kreeftjes wordt gezogen met luid geslurp!
De bezoekers van het feestje brengen andere dingen zoals brood, kaas (Västerbottenkaas) en groentetaart mee en er wordt hoofdzakelijk bier bij gedronken of zweedse limonade.

Naar zo'n feestje wil ik ook een keer gaan, het lijkt me ontzettend leuk om eens mee te maken!

Maar eerst op naar Griekenland...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten