woensdag 29 augustus 2012

Over BBQ-etiquette en zalm met mangochutney

Van mijn Zuid-Afrikaanse connectie: zalm met pittige mangochutney!

Mijn Zuid-Afrikaanse collega A. wordt graag gezien als De Barbecuekoning. En ik heb het mogen testen; het is waar!
A. weet er alles vanaf. Van houtsnippers tot het gebruiken van maiskolven in plaats van kolen.
Ook meet A.de temperatuur waarbij je iets op de grill kan leggen.
Nou ja, wanneer hij het op de grill kan leggen!  Er is namelijk een ongeschreven barbecue-etiquette waarbij het not-done is als iemand zomaar iets op de barbecue legt, zo vertelde hij. Die taak is voorbehouden aan de host, de gastheer.  Evenals het omdraaien van het vlees, of sterker nog - het überhaupt bemoeien met barbecue-zaken. Er zijn zelfs you-tube filmpjes die hier over gaan, hieronder een hilarische!

Dat ‘meten’ van de temperatuur doet hij door zijn hand boven de grill te houden en ondertussen het aantal seconden te tellen (?). Hij houdt een bepaalde volgorde aan met wat als eerste op de grill kan en wat er als laatste op kan. Zelfs bij het inkopen van het vlees houdt hij daar rekening mee.
A. vertelde dat hij in Zuid-Afrika hij een soort baars met honing en een pittig kruid maakte, voor op de barbecue.  En voor de barbecue hier in Nederland  kocht hij zalm en pikante mangochutney van Patak’s. Door de chutney op de zalm te smeren en in folie te verpakken, hadden wij een heerlijke pittige zalm, geïnspireerd op zijn Zuid-Afrikaanse versie!
Afgelopen weekend wilde ik het thuis ook maken en vroeg hem nog eens om de instructies, hoe het nu precies zat met de temperatuur en de baktijd. En omdat het taaltje altijd zo grappig is heb ik het antwoord even bewaard, dit antwoord mailde hij mij terug:
Ik had niet echt een tijd aan gekoppeld, deed het op gevoel maar als jij het zou willen doen dan wacht jij tot jij jou hand boven de vuur kunnen houden voor laten wij zeggen 7 seconden. Dan doen jij hem op de vuur.
Let goed op dat de folie overal lekker dicht zit.
Dan laat jij hem maar meebakken tot jij klaar bent met je overige vlees, tja licht dan ook weer hoeveel jij te bbqén heeft. Ik zou zeggen laat hem in ieder geval ff een halfuur lekker braden, dan kun jij controleer door de folie even open te maken en te controleer of hij goed doorgebakken zijn. Tja ik heb niet echt een recept, doen alles op gevoel!’
En zo maakte ik het;

Nodig voor twee:
1 zalmfilet op de huid, genoeg voor twee personen
Potje Patak’s Mangochutney (AH, Vomar)
Aluminiumfolie
Olijfolie
Peper en zout
Besmeer de zalm met een dikke laag mangochutney. Scheur een stuk aluminiumfolie af en besmeer de binnenkant met olijfolie. Leg de zalm er in en bestrooi met wat zout en peper. Vouw de folie dicht en laat een uur marineren.
Bak ongeveer 20 minuten op de barbecue en controleer of het al gaar is. Laat een groter of dikker stuk zalm langer bakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten