woensdag 22 augustus 2012

Dadels (1); Chocoladedadels


Vorig jaar zaten we rond deze tijd van het jaar in Egypte. Ik had er een supermooie vakantie. Wat mij opviel was, dat de palmbomen er vol hingen met dadels. Het personeel van ons hotel had handige manieren om de dadels uit de hoge bomen te halen. Trossen vol werden geoogst!
Ik kocht deze week een kilo dadels in een mooi kartonnen doosje bij de supermarkt. Het doosje zag er uit als een oosters schatkistje en zat bomvol met de heerlijke zoete, zachte dadels.
Maar wat moet ik eigenlijk met zoveel dadels?
Geen idee, je kunt er een heleboel dingen van maken en dat ben ik dan ook van plan. Van mijn befaamde flensjes met dadelsaus tot de dadelbroodjes van bladerdeeg! En misschien vind ik ergens nog goede recepten.. 
Ik begon eerst met het maken van chocoladedadels. Die had ik een keer gezien bij onze Turkse supermarkt.
Ze zijn goed gelukt en erg simpel om te maken:
Nodig:
Grote reep (pure) chocolade
Dadels
Bakpapier
Smelt de chocolade au-bain-marie door water in een pan tot het kookpunt te brengen en zachtjes laten koken. Op de pan hang je een kom met chocolade. De kom mag het kokende water niet raken en de chocolade moet smelten. Haal de dadels er één voor één doorheen met een klein vorkje. Ik gebruikte een fonduevork. Leg ze te drogen op het bakpapier.
Omdat het erg warm weer was, heb ik ze in de koelkast hard laten worden.
Het zijn heerlijke dadelbonbons geworden met een knapperig laagje pure chocolade!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten