maandag 15 december 2014

Winterse Linzensoep


Vroeger at - toen ik nog klein was - ik eens linzensoep die helder was en spekjes had. Dat was één van de lekkerste dingen die ik ooit gegeten had.

En ever since ben ik op zoek naar een recept voor heldere linzensoep dat er op lijkt. Helaas is het me tot nu toe niet gelukt om het voor elkaar te krijgen, maar met deze soep kom ik aardig in de buurt.
Echt helemaal helder is hij niet, maar ook niet dik en ondoorzichtig!

Hij is pittig vanwege de knoflook, gember en spekjes en superlekker voor de koude wintermaanden.

Doe er een flinke klodder creme fraiche op en eet met pitabrood.

Nodig
olijfolie
1 ui, gesnipperd
4 tenen knoflook, fijngehakt
1 winterwortel, in stukjes
5 cm gember, geschild en geraspt
1 bosje bladselderij, gehakt
1 tl korianderpoeder
mespuntje cayennepeper
1 l vleesbouillon
klein doosje spekreepjes
300 gr rode linzen
1 limoen

Verhit een eetlepel olijfolie in een soeppan en bak de spekjes. 
Voeg de ui en de knoflook toe en laat even meebakken.
Voeg daarna de wortel, gember, helft van de selderij, korianderpoeder en cayennepeper toe en smoor 3 minuten.

Giet de bouillon erbij en roer de linzen erdoor. Kook zachtjes voor 20 minuten.
Voeg eventueel extra bouillon toe als de soep te dik wordt.
Proef of de soep op smaak gebracht moet worden met peper en zout.

Knijp wat limoensap over de soep uit en serveer met een klodder creme fraiche.
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten