woensdag 10 december 2014

Me & the city Haarlem (5): Haarlem en Bier




Vandaag in mijn pauze ging ik op missie.
Het schijnt dat Kriekenbier moeilijk te krijgen is. En voor mijn Vlaamse stoofpot had ik het nodig.

Maar volgens mijn collega A. (Haarlemmer) moet het geen probleem zijn als ik naar Melgers ga. Dat is een slijterij in Haarlem en 'als Melgers het niet verkoopt, kun je het waarschijnlijk nergens anders vinden', volgens hem.
Een stemmetje in mijn achterhoofd roept dat ze de flesjes Kriek ook wel bij Gall en Gall verkopen, maar ik besluit toch naar de beroemde Melgers te gaan.

Je moet maar net weten waar Melgers zit en ik weet het niet. Dus vandaag is mijn collega A. mijn gids. 
Deze bijna pensioengerechtigde Haarlemmer woont al 40 jaar in de stad en ik realiseer mij dat mijn Haarlem-spy is om meer fijne adresjes bij ontfutselen.

Eenmaal bij Melgers blijkt dit een bier-heaven te zijn. De linkerkant van de winkel bestaat bijna alleen maar uit bier en ik weet niet waar ik moet kijken. Rijen vol met de mooiste flesjes met gekleurde etiketten!

Het blijkt dat ze hier 1225 verschillende soorten bier verkopen. Er zijn grote en kleine brouwers bij uit alle landen. Zelfs Denemarken en Italë zijn vertegenwoordigd.
De prijzen variëren enorm, je hebt zelfs flesjes van 5 euro of duurder.
 
 
 

Ze geven bij Melgers helaas geen proeverijen, maar er is wel een bierdeskundige die goed advies kan geven zodat je thuis zelf een proeverij kunt houden.

Ik neem het Kriekenbier mee en nog twee flesjes, waarvan er ééntje ziltig moet zijn, omdat deze over oesterschelpen is gegoten tijdens het brouwproces. De andere is zoetig en donker.
Het liefste neem ik nog meer mee, maar om met een zware, volle tas met biertjes door Haarlem te doorkruisen om weer terug naar het werk te gaan, gaat me te ver. Dus laat ik het voorlopig bij deze drie flesjes.

Tijdens onze wandeling bedenk ik me dat Haarlem best wel een bierstad is. Kijk maar naar de Jopenbrouwerij, die zich in de Jopenkerk bevindt. Daar ben ik eens geweest. Dat is een onwijs heerlijk adres waar je kunt te chillen en verschillende biertjes kunt proberen.
De kerk is natuurlijk heel groot, maar is modern ingericht, met grote loungebanken en boekenkasten en tapijten en daardoor knus en gezellig is. Er is een prachtige bar en boven op de vide kun je iets eten. Ze geven er workshops en rondleidingen. Echt een aanrader om eens naartoe te gaan!

Collega A. is een lopend archief en vertelt dat er wel eens een Jopenfestival gehouden wordt en het blijkt dat er 13 en 14 december een Winterbierfestival gehouden wordt, georganiseerd door de Jopenbrouwerij..
En wist je dat Haarlem ooit de stad was met de meeste bierbrouwerijen? Wel 55 stuks in één stad! Dat was in 1655 en maakt Haarlem een bierstad.

Als je een bierliefhebber bent, bezoek dan eens slijterij Melgers ( Barrevoetestraat 15, Haarlem) en verwonder je dan aan de supergrote keus aan verschillende bieren. Je kunt het vast niet laten om allerlei verschillende bieren mee te nemen.

Je kunt je bezoek combineren met een bezoekje aan de Jopenkerk en biertjes proeven en chillen in de grote leren banken (Gedempte Voldersgracht 2, Haarlem). 

in de Jopenkerk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten