woensdag 9 april 2014

Paasidee: Quiche Lorraine van Rachel Khoo



Deze quiche maakte ik afgelopen week. Het is de Quiche Lorraine van Rachel Khoo.

Ik kwam het filmpje tegen op you tube en zoals zij over de quiche praat, krijg je er meteen zin in!
De quiche moet goddelijk zijn...

Dus ik de keuken in. Ik heb mij volledig aan het recept gehouden. Helaas was de baktijd voor mijn quiche niet lang genoeg, dus maakte ik er een uur van.

En hoe smaakte hij?
Nou, ik kon helaas niet zo enthousiast als Rachel zijn. Voor mijn smaak was de quiche veel te zout. Dat komt door de spekjes. Bovendien proefde ik de room/ creme fraiche niet meer terug, waardoor het één grote omelet leek!
Op zich erg leuk voor Pasen.

Als ik een advies mag geven; halveer de hoeveelheid spekjes en voeg lekker wat groenten of kaas toe. Volgens Rachel is het dan geen originele Quiche Lorraine meer, maar SOIT, het gaat om de smaak toch?!


Nodig

Bodem
90 gr boter
1 tl suiker
snuf zout
180 gr bloem
paar eetlepels koud water

Vulling
150 gr spekjes]
4 eieren + 2 eigeel
300 ml room of creme fraiche
peper, zout

evt wat extra groenten

Meng voor de bodem de ingrediënten voor de bodem.
Rol het deeg in plastic en laat minimaal een uur in de koelkast rusten.
Daarna haal je het uit de koelkast en laat je het wat op temperatuur komen.

Maak ondertussen de vulling.
Bak de spekjes en laat daarna goed uitlekken.
Meng de eieren en het eigeel met de room en peper en zout.
Vet een springvorm in met boter en vervolgens bloem er overheen.

Rol een lap deeg en bekleed de springvorm er mee.
Besmeer de bodem met wat eiwit, dit voorkomt dat de bodem zompig wordt.

Giet het eimengsel in de taartvorm en doe de spekjes erbij.

Bak de quiche op 180 graden 40 minuten of langer. De bovenkant moet bruin zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten