dinsdag 22 april 2014

'n Middagje Rosti Mepal & Petit Gateau in Amsterdam

Het is een héérlijke donderdagmiddag in april en ik ben onderweg naar de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Daar ga ik een nog heerlijker middag meemaken. Want ik ben uitgenodigd om een patisserieworkshop te volgen bij patisserie Petit Gateau.

Als ik de Haarlemmerstraat binnenrijd word ik blij van wat ik zie; de Haarlemmerstraat is een straat naar mijn hart. Er zijn hier veel lekkere eet- en delicatessenwinkels en er hangt een relaxte sfeer, alsof ik in het buitenland ben. (Of komt dat omdat het zulk lekker weer is?)

Ik loop langs Ibericus, waar ik met open mond naar binnen sta te kijken. De prachtige gedroogde hammen hangen aan het plafond. Het hangt er vol. De winkel staat trouwens ook vol met mensen. Wat zou ik graag even naar binnen wippen om het één en ander te proeven...

Verderop zitten nog een fijne kaas- en delicatessenwinkel, de prachtige patisserie van Unlimited Delicious en Grape District met haar heerlijke wijnen. En niet te vergeten Il Tramezzino, de enige tramezzino-boer in Nederland die mijn favoriete Venetiaanse sandwiches verkoopt. Ook een beleving om te zien. Vooral de koffiemachine is al de moeite waard om te zien.





Helaas heb ik nu even geen tijd om te shoppen in al die lekkere winkels, ik ben weer late as usual, dus haast ik mij naar Petit Gateau.

Als ik Petit Gateau binnenloop zijn ze al begonnen. De workshop is ter ere van het 60-jarig bestaan van de iconische beslagkom van Rosti Mepal. Zo eentje had mijn moeder vroeger ook, een lichtgele! Erg retro inmiddels, maar ik denk er met weemoed aan terug. Ik zie ons nog met onze kleine vingertjes cakebeslag uit de beslagkom likken.





De eigenaresse en Chef Patissier Meike Schaling stelt zichzelf voor en vertelt over Petit Gateau. Dit is een echte vakvrouw (ontzag!). Ze refereert naar het gloednieuwe boek Tarte Tatin en vertelt dat 'elke Franse huisvrouw' dit boek in haar bezit heeft. Wauw, nu word ik pas hebberig. Dit boek wil ik ook hebben.

De workshop begint en we gaan tartelettes maken. Vier stuks, allen met een andere vulling. 
Erg leuk, we doen het gezamenlijk, met andere foodbloggers.
Gezellig is dit! Het is ook leuk om eens de gezichten achter de foodblogs te zien. De meeste blogs ken ik wel.

Tussendoor mogen we een fijn taartje uitkiezen, ik neem die met limoenvulling. Hij doet me aan mijn tarte au citron denken. My favorite uit Parijs! Alle taartjes in de vitrine op de toonbank zien er zo lekker uit. 


Onder het genot van mijn limoentaartje neem ik de tijd om eens rond te kijken en hier en daar een gesprekje aan te knopen met de andere foodbloggers, de pr-meisjes en de Mepal dames.
In de keuken waar wij de workshop krijgen staan verse taartjes en quiches af te koelen. Er hangen alle soorten bakvormen en de rekken staan vol met lekkers.









Na goed twee uur zijn de taartjes klaar en krijgen we van alle smaken een taartje mee. 

Daarnaast krijgen we een goedgevulde goodiebag mee en wat denk je? Het boek zit er in!
Ik ben zooo blij. Het wordt nog leuker, want we krijgen ook nog eens de beslagkom (waar het vandaag om ging, weet je nog?) mee. De lichtgroene (special edition) die ik de hele tijd al zo mooi vond.

Ik bedank iedereen en vergeet de lieve pr-meisjes niet. God, wat hebben die een leuke baan! (is er geen vacature voor mij?)

Ik loop blij de deur uit. 

Het was een heerlijke middag en ik voel me een beetje jarig. De cadeautjes, heerlijke taartjes en iedereen die zo aardig is...
Ik neem mezelf voor om vaker naar de Haarlemmerstraat te gaan. Er zitten ook leuke restaurantjes, dus er is altijd een goede reden om te gaan. Misschien volg ik nog wel eens een  workshop bij Petit Gateau (Maken ze ook macarons? Dat wil ik altijd nog eens leren).

Iedereen van Rosti Mepal, Petit Gateau en FS Agency bedankt voor de superleuke middag!

De taartjes waren heerlijk. Binnenkort wat receptjes en meer over het boek.

Oja, hier vind je meer info over de beslagkom, voor als je er ook een wilt bestellen en Petit Gateau vind je in Amsterdam, Haarlemmerstraat 80.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten