donderdag 5 september 2013

Pittige wasabi-krabkoekjes


Deze wasabi-krabkoekjes maakte ik laatst. Het is één van de recepten die ik probeerde uit het nieuwe kooktijdschrift Smult.

De koekjes leken mij wel interessant vanwege de pittige ingrediënten.

Helaas duurde het lang voordat mijn koekjes een beetje krokant werden. Ze vielen bijna uit elkaar!
Daarom adviseer ik wat paneermeel op de buitenkant voor een krokanter geheel.

Ik vond de koekjes heerlijk, alleen waren ze erg pittig.De volgende keer matig ik wat met de wasabi!

Tip: voeg eerst de helft van de wasabi toe en proef even of er nog meer bij moet.

Ik gaf ze bij de courgettesoep, wat een oké combinatie was.

Oja, er hoort ook een dipsausje bij, maar die vond ik wat  too much wasabi.
Ik maakte er zelf één van teriyakisaus met sesamzaadjes.

Je kunt de pittige, smakelijke krabkoekjes ook als feestelijk hapje serveren (met een glaasje saké?)!

Nodig
450 gr krabvlees uit blik
4 bosuitjes, in ringetjes
1 teen knoflook, geperst
stukje gemberwortel, geraspt
2 el koriander, fijngesneden
2 el mayonaise
1 el wasabipasta
1 el sesamolie
75 gr verse broodkruimels
peper, zout
paneermeel

Erbij: teriyakisaus

Doe het krabvlees in een kom en roer los met een vork. Voeg daarna elle ingrediënten behalve de broodkruimels, peper en zout toe.
Breng nu op smaak met wat peper en zout (Proef!) en meng de broodkruimels er doorheen.

Laat het mengsel opstijven in de koelkast, minimaal een half uur.

Maak er (ongeveer 12) koekjes van die je stevig aandrukt met je handen.
Rol licht door de paneermeel.

Verhit olie in een koekenpan en bak de krabkoekjes vier minuten aan elke kant tot ze krokant en bruin zijn.
Bestrooi met wat sesamzaad.

Voor de dipsaus: doe wat teriyakisaus in een kommetje en bestrooi met sesamzaad.




























Geen opmerkingen:

Een reactie posten