dinsdag 17 september 2013

Gevulde aubergine (Papoutsakia)


Van deze gevulde aubergine word je blij.
Dit is comfortfood en dat heb je op dit moment echt nodig.
Ik wel. Want deze natte, veel te snelle herfst, heeft mij onaangenaam verrast.
Even serieus, zo had ik mij de herfst, 'het najaar', echt niet voorgesteld!

Ik zag mezelf al lopen in mijn mooie herfstspul van vorig jaar (veel paars en oranje mooi spul dat net te warm is voor de zomer en te koud voor de winter) tussen de goudgele en oranje afgevallen bladeren die ik in mijn hoofd altijd 'cornflakes' noem.
Want zo ziet herfst er voor mij uit. Genieten van al dat moois. (Bovendien vindt mijn hondje het ook veel leuker om door de 'cornflakes' te rennen, in plaats van de regen!)

Maar ik krijg van deze grauwe, natte herfst spontaan een flashback naar de nineties, waar september altijd begon met veel, heel veel regen en kou. Dan begon het schooljaar weer en moest ik weer naar school op de fiets door de regen en kwam ik helemaal doorweekt aan. Bleh!

Nee een zonnige herfst is meer van nu. 
Als het aan mij zou liggen, tenminste.

De aubergines;
ze zijn heerlijk en zijn te vergelijken met moussaka. Je lepelt de met gehakt gevulde aubergines uit. De laag bechamelsaus is te lekker!

Eet het met Griekse tomatenrijst (hieren een klodder tzaziki.

Nodig voor 2
1 grote aubergine
250 gr rundergehakt
4 eetlepels gedroogde oregano
pakje passata
3 tenen knoflook
1 kleine ui
half glas witte wijn 
peper, zout

1 el bloem
1 el boter
melk
geraspte kaas
peper, zout
nootmuskaat
1 ei

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Snij de aubergine in helften. Verwarm wat olijfolie in een koekenpan en bak de auberginehelften om en om in de koekenpan tot ze wat kleuren en zachter worden.

Snij de bovenkant van de aubergine in met een mes en snij de binenkant er uit. Laat een rand van ongeveer 1 centimeter vruchtvlees zitten.

Snij het vruchtvlees in blokjes.
Leg de auberginehelften in een ovenschaal.

Laat boter in een koekenpan smelten en fruit de ui. Doe het gehakt erbij en bak rul.

Bestrooi met de oregano en knijp de knoflook er boven uit. Meng de aubergineblokjes erdoor.

Giet 1/3 van een pakje passata erbij, samen met een scheut witte wijn. Meng goed.

Draai het vuur hoog zodat het vocht verdampt. Het gehakt mag niet nat meer zijn wanneer je de aubergines gaat vullen.

Breng op smaak met wat peper en zout en proef of er nog iets bij moet.

Maak nu de bechamelsaus.

Laat in een steelpan een eetlepel boter smelten. Doe er een eetlepel bloem bij en meng door elkaar. Laat even garen.
Giet er nu telkens wat melk bij en blijf roeren met een garde.
De saus moet mooi glad en dik worden.

Laat nu een handje geraspte kaas in de saus smelten.

Breng op smaak met wat peper, zout en nootmuskaat.

Haal de pan van het vuur en breek het ei boven de saus. Roer goed door en laat de pan van het vuur.

Vul nu de aubergines met de gehakt. Druk goed aan met een lepel.
Overgiet met de bechamelsaus en strooi er nog wat kruiden overheen.

Zet in de oven en laat ongeveer 20 minuten bakken, tot de saus wat begint te verkleuren.

Ik had nog gehakt en bechamelsaus over en deed dit in een klein schaaltje. Je hebt dan een soort 1-persoons mini-moussaka!








 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten