maandag 16 december 2013

Jachtschotel met appeltjes



Deze jachtschotel met gehakt, kastanjechampignons en appeltjes maakte ik laatst. Hij viel bij manlief erg in de smaak (nooit verwacht).

Ik had nooit eerder een 'jachtschotel' gemaakt en had daar zo mijn eigen voorstelling van. Maar kennelijk is dit er eentje.
Ik dacht namelijk dat een jachtschotel uit wild en ander vlees van de jacht hoort te bestaan. Na wat research blijkt men niet zeker te zijn van de herkomst van de naam 'jachtschotel'. Er wordt aangenomen dat het meer betrekking heeft op de funtie; een makkelijk mee te nemen schotel voor de jacht.

De smaken van deze jachtschotel hebben volle, sterke smaken en kun je indelen onder de noemer comfortfood.


Zo maak je hem;

Nodig
1 kilo kruimige aardappelen
olijfolie
2 blikjes tomatenpuree
500 gr gehakt
1 winterwortel in plakjes
2 uien, gesnipperd
250 gr kastanjechampignons, in plakjes
1 theelepel kaneel
2 laurierblaadjes
100 ml melk
klontje boter
nootmuskaat
2 appels
honing

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Kook de aardappels.
Maak puree van de aardappels. Meng de puree met de melk, boter, nootmuskaat, peper en zout en proef of hij goed op smaak is.

Bak ondertussen het gehakt in een koekenpan. Voeg de wortel en ui toe en laat zachtjes meebakken. Schep de kastanjechampignons erdoor en laat nog even meebakken.
Breng op smaak met de kaneel, peper, zout en tomatenpuree en meng goed door elkaar.

Doe de laurierblaadjes erbij en proef of de smaak goed is.
-Wat ik deed- ik voegde nog een scheut rode wijn toe en liet het nog even pruttelen.

Schep het gehakt in een ovenschaal. Verdeel de puree erover en strijk glad.

Snij de appels in heel dunne plakken en laat de klokhuizen en schil zitten.

Verdeel de plakken over de schotel en besprenkel met honing.

Zet de schotel een half uur in de oven.

Ik gaf er wat (aanmaak) jus bij.


Lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten