donderdag 7 maart 2013

Tajine met kip, gedroogde pruimen en couscous

Deze mooie, originele tajines kocht ik laatst bij Loods 5 in Zaandam. Ik was vergeten hoe leuk het daar is. Ik was er al een tijdje niet meer geweest en de meubels en styling waren vernieuwend en inspirerend. Ook aan kookspullen en serviezen is er veel leuks te koop. Ik kocht deze originele Marokkaanse tajines er en maakte dezelfde avond nog een heerlijke tajine met kip en gedroogde pruimen mee. Totally afgekeken van een gerechtje dat we laatst bij restaurant Bazar in Rotterdam aten.

Het is eigenlijk heel eenvoudig, een tajine is niets meer dan een stoofpot van aardewerk. Door de puntige vorm kunnen condensdruppeltjes weer mooi naar beneden druppelen voor een mals resultaat.
Er zijn veel tajinerecepten, waarvan ook een heleboel met lamsvlees. Het recept dat ik uitkoos was eigenlijk ook met lamsvlees, maar ik gebruikte kip.

Als je ook besluit een tajine aan te schaffen, let er dan op dat je een echte tajine hebt om mee te koken en geen siertajine.
Ik zette de mijne overigens in de oven in plaats van op het fornuis. Met onze kookplaat was het geen succes.

Nodig voor 4

2 tomaten
4 el olijfolie
vier kippenbouten
2 uien, gesnipperd
2 tenen knoflook, fijngesneden
snufje kaneel (tussen duim en wijsvinger)
1 tl gemberpoeder
1 buisje saffraan
3 el sesamzaad
1 bakje amandelen
handje peterselie
200 gr gedroogde pruimen
snelkook couscous

Snijd de tomaten aan de onderkant kruislings in. Dompel ze een halve minuut onder in kokend water. Haal uit het water en pel het vel er af. Snijd doormidden en verwijder de zaden. Snij het vruchtvlees in blokjes.

Verhit de olijfolie in een koekenpan en voeg de ui, kippenbouten toe samen met de saffraan, knoflook, gemberpoeder en peper en zout.
Bak de kippenbouten aan alle kanten aan. Voeg de tomaten toe en laat nog vijf minuten meebakken op laag vuur.
Schep in de tajine en voeg kokend water toe, tot het net onder staat. Laat een half uur garen op het fornuis of in de oven. Ik zette mijn oven op 190 graden.

Voeg na een half uur de gedroogde pruimen toe en laat nog een half uur garen.
Roer af en toe en schenk indien nodig water erbij.

Rooster ondertussen het sesamzaad in een droge koekenpan. Haal uit de pan en zet apart weg. Rooster hierna de amandelen goudbruin in een droge koekenpan.

Zet water op om te koken. Volg de instructies op het pakje couscous. Je zult bij kant en klare couscous water moeten toevoegen en goed moeten doorroeren en met een deksel erop een aantal minuten moeten wegzetten.

Als de gaartijd van de tajine bijna voorbij is, voeg dan wat gesneden peterselie toe. Laat nog even meegaren. Haal hierna de tajine uit de oven.

Schep de couscous op de borden, met daar bovenop de inhoud van de tajine. Bestrooi met het sesamzaad en de amandelen.

De bouillon/ saus uit de tajine kun je erbij serveren en kun je tijdens het eten nog over het geheel gieten.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten