maandag 8 juli 2013

Kaasgnocchi met pesto, tomaatjes en mozzarella




Bij  Xenos kun je allerlei Italiaanse delicatessen kopen. Ik vind het altijd heerlijk om tussen te struinen. De merken zijn vaak 'onbekend' en dat maakt het zoveel leuker om iets mee te nemen en te proberen. Je kunt er blijkbaar ook kaasgnocchi kopen, dat had ik nog niet eerder gezien in Nederland. En ook potjes pastasaus. Ik probeerde beide.  (helaas geen foto's van de verpakkingen) 

Alleen de pittige pastasaus die ik had, kreeg een andere bestemming dan door de pasta, namelijk voor over de Italiaanse gehaktballetjes die ik besloot te serveren bij dit vegetarische gerecht.

De kaasgnocchi was een succes!

Ik vond op een Italiaanse foodblog een superlekker recept voor pasta. Echt Italiaans, met minimale ingrediënten, zoals het hoort.
Deze is met zelfgemaakte pesto (heus, het is het waard om hem zelf te maken!), blokjes mozzarella en zachtgebakken tomaatjes. Heerlijk zomers, vond ik.

Je kunt dit dus ook met pasta maken in plaats van met gnocchi, wat ik deed.

De pesto is heerlijk authentiek en dat proef je!


Zo maak je het:

Nodig voor 2
pak gnocchi
bol mozzarella
handje kleine tomaten
50 gram verse basilicum
6 el geraspte parmezaanse kaas van goede kwaliteit
2 el geraspte pecorino
1/2 el pijnboompitjes
1 teen knoflook, fijngehakt
olijfolie
peper en zout

Maak de pesto door de basilicum samen met de parmezaanse kaas, pecorino, pijnboompitjes en knoflook fijn te malen in de keukenmachine of staafmixer. Giet er steeds wat olijfolie bij tot de pesto mooi vloeibaar is. Breng op smaak met wat peper en zout.
Kijk uit voor de zakjes goedkope parmezaanse kaas, want die is ongelooflijk zout! Als je die neemt, halveer dan de hoeveelheid en proef steeds even of er meer bij kan.

Halveer de tomaten. Verhit een laagje olijolie in de koekenpan en bak de tomaatjes op laag vuur zacht voor ongeveer 10 minuten.

Snij de mozzarella in blokjes van ongeveer 1 centimeter.

Kook de gnocchi of pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Meng de pesto er doorheen. Garneer het bord met tomaatjes langs de rand van het bord en bestrooi met blokjes mozzarella.

Voor de vleesliefhebbers: voeg er pikante Italiaanse gehaktballetjes aan toe. Meng dan gehakt met Italiaanse kruiden en knoflook en maak gehaktballetjes. Bak in een koekenpan en doe er de pikante saus van Xenos. Ik vond hem te pikant en mengde er wat room doorheen om hem wat zachter te maken.Serveer de gehakballetjes bij de gnocchi.

Dit is zoooo lekker!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten