vrijdag 6 juni 2014

Gezond bakken van Amber Albarda


Dit boek is gloednieuw en vers van de pers!
En ik mocht het reviewen.

De boeken van Amber kende ik wel, maar had ik nog niet in mijn bezit.

Ik was reuze benieuwd naar haar nieuwste boek 'Gezond bakken'. Want ik vind bakken ook leuk, maar een alternatief voor veel suiker en andere 'slechte' dingen wekte mijn belangstelling.

Als ik begin te lezen in het boek wordt mij al snel duidelijk dat dit echt een boek is voor mensen die gezond willen leven of mensen die voedselintoleranties hebben. Helemaal volgens de gezond-trend van 2014.

Want de ingrediënten die Amber opsomt aan het begin van haar boek zorgen voor baksels die glutenvrij, tarwevrij, lactosevrij, suikervrij, koolhydraatarm en rauw zijn. Baksels zonder suiker, bloem, boter en tarwe.

Kun je dan zonder alle bak-basics nog wel iets lekkers maken?

Jazeker! Dit boek is slim gemaakt. Voorin vind je namelijk een lijst met de vervangers voor de bovenstaande 'boosdoeners'. Het is dus geen abacadabra met alle ongebruikelijke ingrediënten. En na het hoofdstuk uitgelezen te hebben weet ik al veel meer over deze ingrediënten.

Zo is kokosolie/-vet een supermiddel en kun je met spelt(meel) en kokosbloem- of palmsuiker ook gewoon taarten en koekjes bakken.
Verder zijn amandelmeel, ahornsiroop en rauwe cacaopoeder onmisbaar in je keukenkastje volgens dit boek.

Je kunt van verschillende noten of rijst je eigen melk maken, wat ook weer in de taarten en andere baksels verwerkt wordt.

Het is duidelijk, wil ik iets van dit boek kunnen maken, dan is een tripje naar de eko- of gezondheidswinkel een must. Want als ik alle receptuur bestudeer, kom ik tot de conclusie dat ik vrijwel niets in huis heb om aan de slag te kunnen.

Haak ik normaal gesproken af,  door dit boek ben ik toch geinspireerd geraakt. De taarten en koekjes zien er namelijk superlekker uit! 
En ik vind Amber haar manier van vertellen benaderbaar en duidelijk en in haar voorwoord benadrukt ze ook nog eens hoe je lichaam er baat bij heeft om gezond(er) te eten.
Weg plofbuik en opgeblazen gevoel! Dat willen we allemaal wel.

Ik ben benieuwd hoe de taarten en koekjes werkelijk smaken. Zou je ook merken dat er geen suiker in zit? Of dat er kokosvet in plaats van (room)boter wordt gebruikt?

Het boek heeft overigens naast koekjes, taart, cake, snoep, repen, muffins en brownies ook een hoofdstuk dat gewijd is aan hartige baksels. Te denken valt aan focaccia, pizzabodems, knoflookbroodjes en ander brood. (I like!)

De recepten hebben een korte introductie (wat ik altijd wel op prijs kan stellen) en een indexering met iconen. Je kunt heel makkelijk zien wanneer een recept bijvoorbeeld glutenvrij, vegan of rauw is.

Maar vooral de foto's spreken boekdelen. De taarten en andere baksels zien er heerlijk uit en vormen voor mij de grootste inspiratie.

Ik vind dit boek een aanrader voor als je bewuster wilt gaan leven. Je krijgt meer inzicht in de mogelijkheden op het gebied van gezonde keuzes, wat ook wel fijn is.
Bovendien is het voor mensen met voedselallergieën een grote aanrader.












Gezond Bakken van Amber Albarda is van uitgeverij Unieboek/ Het Spectrum en is te koop voor € 19,90 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten