woensdag 6 november 2013

(Kook)boek Uitgekookt!


'Ingezakte soufflé, biefstuk als een schoenzool, grijsgrauwe boontjes, slappe frites en geschifte mayonaise.  Uitgekookt! draait om de mislukkingen in de keuken en duikt in de scheikundige, biologische en natuurkundige processen die tijdens het koken plaatsvinden, om de antwoorden te achterhalen.'

Zo luidt de omschrijving van het boek.

Ik kreeg hem thuisgestuurd om te lezen en een review te schrijven.

Ik was natuurlijk ontzettend benieuwd. Vooral door de humoristische de ondertitel 'Waarom de cavia niet in de magnetron mag en andere verhelderende inzichten uit de keuken'  was mijn interesse gewekt.

Het klopt, dit boek duikt inderdaad in de achterliggende wetenschap van de processen die plaatsvinden met je eten wanneer jij in de pan staat te roeren.

Ik moet eerlijk bekennen, echt smakelijk vond ik het niet om te lezen. Ik werd er ook niet echt blij van.

Wist je bijvoorbeeld dat groente gewoon nog leeft wanneer je het koopt (of geplukt hebt)? Of een stapje verder, wanneer je met je goedgeslepen koksmes de groenten te lijf gaat? 
Afbeeldingen van een microscopisch uitvergrote tomatenhuid met piepkleine mondjes (die het in mijn gedachten uitgillen van de pijn!) illustreren het schokkende verhaal.
Ik werd er even niet goed van. Rauw tomaatje, iemand?

Ook andere processen worden behoorlijk uitgelicht, en nee, echt smakelijk is het niet om te lezen over vlees dat dood is.

Het boek is onderverdeeld in voedselgroepen. Maar ook andere dingen zoals eieren komen aan bod.
Na elk hoofdstuk wordt er een recept gegeven, waarmee je je nieuw opgedane kennis gelijk zou kunnen uitproberen.

Dit boek is heel informatief en heeft hier en daar wat humor om het onsmakelijke 'nieuws' wat leuk in te kleden. Het doet wat schools/ educatief aan en zou voor kinderen (op de middelbare school, want kleintjes zouden spontaan helemaal niets meer lusten!)best nuttig zijn om aan de boekenlijst toe te voegen.

Voor de receptuur en vormgeving zou ik het niet speciaal kopen. Ik vind de recepten, noch de fotografie, weinig inspirerend.

Voor de achterliggende info misschien wel, altijd handig als naslagwerk wanneer het een keer afschuwelijk fout afloopt met één van je creaties in de keuken.

Je kunt het boek bestellen bij Bol.com voor € 19,95




Geen opmerkingen:

Een reactie posten