vrijdag 22 november 2013

Koken met de Tefal Actifry-Mini

Mij werd gevraagd de Tefal Actifry-Mini te testen.

De Tefal Actifry-Mini is een kleinere variant van haar grote zusje, de Tefal Actifry. Dat is een 'frituur' waarmee je kunt bakken zonder vet. Nou ja, bijna geen vet, dan.

Alleen is de Tefal Actifry-Mini, zoals de naam al doet vermoeden, kleiner en bovendien is het een multicooker waarin je naast friet ook vlees, vis, groenten en desserts kunt bereiden.

Er zit een maatlepel bij waarin je olie doet. Bij de meeste gerechten is 1 maatlepel al voldoende. Ja, zelfs bij frietjes!

Ook zit er een kookboekje bij met allerlei receptjes die je kunt maken met het apparaat.

Wauw, daar ben ik blij mee! Het boekje heeft op het eerste gezicht veelzijdige receptjes uit allerlei verschillende landen..

Ik ga aan de slag en begin met het aller-eerste recept uit het boekje; De Zelfgemaakte Friet.

Ben benieuwd.
Vriendlief schilt en snijdt de aardappelen en met een lepel olie gaan ze hup de Actifry in.

Er zit slechts 1 knop op. Kan niet missen.

Het ding begint heftig te grommen (of zoemen, wat je wilt) en ik vraag me af of dat wel goed is.

De pan draait van binnen rond, waardoor de inhoud meedraait.
Ik vraag me af hoe het moet als je er iets zachts, zoals gehaktballetjes in doet. Die worden kapot gedraaid bedenk ik me.

Nadat de kookwekker afgaat, verwacht ik heerlijke, krokante frietjes. Maar helaas, ze zijn slap. Ze zien er overigens prachtig uit.
Ik stel hem nog eens in, maar dan tien minuten langer dan de aanbevolen tijd.
Helaas mag het niet baten. Geen krokante friet voor ons.
Het zijn smakelijke gebakken aardappels geworden, vermomd als frietjes.




Goed, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ik besluit kipfilet te bakken. Met een doosje Kentucky-kruiden dat ik bij Action kocht.

Ik verwacht krokante en pikante kipjes.
En krijg... heerlijke malse kipjes die niet krokant zijn. Op zich zijn de kipjes erg lekker. (Met dank aan de Kentucky-kruiden van Action)


Dan eens een Thaise curry met garnalen. Want internet leert mij dat dat ook kan.
En simpeler bestaat niet. De garnalen en groenten gaan de pan in en na acht minuten garen doe ik er een blik kokosmelk, 3 eetlepels rode currypasta en wat kruiden bij en laat ik het éénpansgerecht nog 10 minuten draaien.
De geur van de heerlijke curry verspreidt zicht. Even proeven; dit is lekker!




Voor dit soort gerechten is de Actifry dus een succes.
Als laatste maak ik een dessert uit het kookboekje.

Het worden een soort appeltaartjes van een koekjesbodem en in de Actifry gekarameliseerde appeltjes.

Het is eenvoudig te maken, maar vooral het gedeelte van de appeltjes is spannend. Hoe smaken ze? Hoe komen ze er uit?
Op zich wel oke. Ze zijn niet echt gekarameliseerd, maar wel zoet en zacht. Denk: heel stevige appelcompote.

Ik maak de 'taartjes' op en vind ze er mooi uit zien. Het is kinderlijk eenvoudig.
De smaak is goed, met een flinke klodder slagroom er op.



Nou, ik geef niet op hoor.

Ik probeer het nog eens met diepvriesfriet. Ik lees overal positieve ervaringen. Die zijn toch vast niet verzonnen?
En gelukkig, de diepvriesfriet komt er krokant uit. Echter, wel iets langer dan de voorgeschreven baktijd.

Conclusie
De Actifry 'multicooker' is handig voor de luie kok.
Je gooit iets in de pan en de pan doet het werk voor je.  Of voor mensen die weinig tijd hebben of zo.

De recepten in het boekje lijken erg bijzonder, maar komen altijd op hetzelfde neer; je bakt iets in de pan, vervolgens voeg je alle sauzen, kazen, vloeistoffen toe en verwarm je die er nog even bij.

Ik ontdek overigens dat de draaiarm er uit kan. Dus gehaktballetjes zouden misschien toch kunnen.

Ga ik de Actifry nog vaker gebruiken?
Hm, misschien wel. De diepvriesfrietjes waren erg lekker en natuurlijk helemaal niet vet. Dat is een grote pré.

Voor de andere dingen ga ik liever lekker wokken, bakken en braden. Maar ja, dat komt omdat ik dat natuurlijk erg leuk vind om te doen!


Eén maatlepel olie is genoeg om mee te bakken


Geen opmerkingen:

Een reactie posten