maandag 16 juli 2012

Restaurant Kokusai en Japanse Pruimenwijn


Kokusai in Amstelveen

Donderdag waren we bij Japans restaurant Kokusai in Amstelveen. Daar gaan we vaker naartoe.
Het is een restaurant dat volgens het ‘all you can eat’-concept werkt. Je mag op een kaart een aantal gerechtjes aankruisen, dit een paar rondes. Dit is een reden waarom ik er niet eerder over heb geschreven.
Maar na de zoveelste goede ervaring bij dit restaurant wil ik dit toch graag met jullie delen. Al is het alleen al vanwege de Japanse pruimenwijn, waarvan ik wel van de daken wil schreeuwen;  Komt dat proeven!’
Wij waren wel eens eerder bij restaurants met hetzelfde ‘all you can eat- aankruis-concept’ en vinden dit soort restaurants helemaal niks! Meestal slechte kwaliteit en bediening en dit soort plaatsen moet je vermijden als je lekker wilt eten en genieten.
Maar toen wij voor het eerst bij restaurant Kokusai  in Amstelveen naar binnen schoten om te schuilen voor de regen en een hapje te eten,  kwamen we er pas aan de tafel achter dat ze volgens bovenstaand concept werken.
Dit vonden we jammer, de zaak zag er zo mooi uit. Met een glamour-lounge sfeer in room- en caramelkleuren met bronstinten. Een heerlijke ambiance met mooie bar en vriendelijk personeel.
Toen het eten kwam waren we aangenaam verrast. Deze gerechtjes hadden smaak!  En wat voor, elk gerechtje is heerlijk en vooral de sushi is goed. En goede sushi is schaars in Nederland.  Of je moet naar een echt goede sushibar gaan, zoals Zushi  in Amsterdam. Ook de beefrolletjes, lamskoteletjes en gemixte gesmoorde groenten zijn to die for.
De presentatie van het eten ziet er mooi uit; clean en strak. Een lust voor het oog, ondanks dat het in rap tempo gemaakt en geserveerd wordt.
En dit keer werden we opnieuw aangenaam verrast! We bestelden voor het eerst de koude sake en de Japanse pruimenwijn. De sake was uitzonderlijk goed. Zo lekker had ik hem nog nooit gedronken. Het was sake van Sho Chiku Bai (onthouden! Waar kun je het kopen?)

Sho Chiku Bai sake                      
De pruimenwijn was iets nieuws voor mij en heette ‘Takara Plum ‘. Het was een ijskoude frisse, zoete wijn. Het deed me wat aan een muscatwijn denken, maar was veel frisser en eleganter. Van de geur (vanille? pruim? - complexe geur!) raakte ik al in extase. Ik bleef er aan ruiken, zo lekker.
Eten bij Kokusai is een aanrader voor een informeel etentje of een leuke date.  Je krijgt er kleine hapjes en kunt lekker van elkaar proeven.  Reserveren is een must, want tot nu toe zaten ze alle keren helemaal vol!

Pruimenwijn Takara Plum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten