vrijdag 23 augustus 2013

Courgette-pestosoep


Mijn collegaatje heeft een mega-moestuin waarin ze bijna elke dag wel moet werken om hem bij te houden (!). Soms tot haar ongenoegen.

Vorige week kwam ze met een tas vol courgettes naar het werk. Of ik er één wilde uitzoeken.
Dat wilde ik wel.
De tas die ze had meegenomen ging open en ik zag de grootste courgettes die ik ooit van dichtbij gezien had.
Ik overdrijf niet; de grootste die er bij zat moest minstens 40 cm geweest zijn! Ik koos - heel bescheiden - de kleinste.
Even opgemeten, bleek die alsnog 27 cm te zijn, met een doorsnede van minstens 10 cm.

Hoe heeft ze in godsnaam die zware tas met reuzencourgettes op het werk gekregen?

En wat moest ik in godsnaam met zoveel courgette doen? Want met één courgettegerecht was ik er lang niet doorheen.

Gisteren is hij eindelijk op gegaan.
Ik denk dat hij vergelijkbaar was met vier supermarkt-courgettes en ik heb er behoorlijk wat dingen van gemaakt.
Ik maakte er courgette-pestosoep,  courgette-spiraaltaart (zie eerdere blogpost), en pasta met courgette van. En het konijn was ook blij met een plakje courgette zo nu en dan.

En alles was om van te smullen natuurlijk.
Als ik ooit een echte tuin heb....

Nodig
1 courgette van normale grootte
1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gesnipperd
olijfolie
500 ml kippenbouillon
2 eetlepels groene pesto
200 ml melk
slagroom en basilicum om te garneren
staafmixer

Snij de courgette in blokjes. De schil hoeft niet verwijderd te worden, maar als je het wilt kan dat ook.

Verhit de olijfolie en fruit de ui samen met de knoflook op laag vuur.

Voeg de courgette toe en laat meebakken. Voeg na een paar minuten 2 eetlepels pesto en de kippenbouillon toe.

Draai het vuur iets hoger en laat 8 minuten zachtjes gaarkoken.

Pureer de soep met een staafmixer en meng de melk erdoor.

Warm de soep goed door en breng op smaak met wat peper en zout.

Schep de soep in borden of kommen en garneer met een straaltje of paar druppels slagroom en wat basilicum op de soep.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten