vrijdag 28 augustus 2015

Bloggers on board - varen door Amsterdam!




In  mijn vakantie was ik uitgenodigd om een rondje mee te varen op de Amsterdamse grachten.
Net zoals vorig jaar in de roze sloep van Miss Publicity.

Deze keer gingen we allemaal drankjes proberen.
Helaas viel het weer een beetje tegen, het begon zelfs een beetje te regenen! 
Maar dat mag de pret niet drukken! Zeg nou zelf, hoe vaak vaar je in een sloep door het centrum van Amsterdam met een karrenvracht drank aan boord?


Een groepje meiden/ collega-bloggers vaarde mee. Gezellig!

Eén van de gastsprekers was Barbara Verbeek, zij is sommelier en ontwerper van glazen bij Royal Leerdam. Aanleiding is haar nieuwe lijn wijnglazen, die gemaakt zijn op 5 gangbare soorten wijn. 
Bij het ontwerpen keek ze heel erg naar de smaak en wat een glas doet met de smaak.
Als je een lekkere sauvignon blanc drinkt en je schenkt dat in een heel groot glas, dan wordt de wijn bijvoorbeeld heel alcoholisch en bitter.
Ook vond zij dat mousserende wijnen in uit een flute, maar uit een klein, bol glas gedronken moeten worden. Wat ten goede komt aan de smaak. Deze wordt zacht en minder alcoholisch, terwijl je de aroma's goed kunt ruiken omdat je neus in dit glas past.

Wij mochten de glazen testen - glazenproeverij noemde ze het- en het klopt, het kleine, bolle glas (lady coupe) past goed bij mousserende wijn.
Of het gaat lukken om heel Nederland te overtuigen om haar glazen te kiezen boven de traditionele, feestelijke flutes? Het lijkt me heel moeilijk... het zit er nu eenmaal ingebakken bij mensen. Je moet het echt ervaren.

Andere drankjes die wij probeerden waren een cocktail van New Amsterdam wodka met ginger ale en munt, de mini limonadeflesjes van Karvan Cevitam, Amarula en de nieuwe mixcocktails van Canei.

Canei roept misschien beelden op van vroeger; je dronk de goedkope supermarktwijn en had de volgende dag een kater. Tegenwoordig is Canei met een comeback bezig. En vanwege het 40-jarig jubileum zijn er 4 Italiaanse wijncocktails op de markt gebracht; Canei Limonsecco, Canei Bellini, Canei Spritzer, Canei Rossini.
Vooral de Bellini vond ik erg lekker fris en fruitig. Daar kan ik wel een hele fles van op tijdens een picknick.


We aten een brownie met Amarula en pindakaas-witte chocolade glazuur die zooo lekker was (maak ik binnenkort ook eens!) en de ovensnacks van Kwekkeboom, waar ik inmiddels fan van ben geworden en al een aantal keren heb gemaakt. 
Het is zo handig als je laat thuis bent; je draait de oven aan en gooit de snacks er in. Ze worden zo knapperig en zijn foolproof. Mislukken kan niet. Vooral van de Kaas Grande ben ik fan. Met lekker veel kaasragout er in. (Ik ontdek net dat ze ook bitterballen hebben, die ga ik een halen ivm mijn bitterballen obsessie. De mijne mislukken altijd in de frituur.)

Het was een gezellige middag met een heleboel drank!
Thanks Miss Publicity!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten