vrijdag 10 juli 2015

Tessa Kiros- Mijn Beste Recepten



Al sinds het begin van vorige maand was het gebundelde werk, het loodzware, nieuwe boek van Tessa Kiros uit.

De boeken van Tessa Kiros zijn de juweeltjes in mijn kookboekenverzameling. Waarom? Ze zien er gewoon prachtig uit en hebben de beste en lekkerste recepten uit verschillende landen. En met gewoon prachtig bedoel ik de vormgeving met veel kleur, reliëf, gouden details en altijd een leeslint.

Tessa heeft inmiddels een heleboel boeken op haar naam staan die meestal over landen rondom de Middellandse Zee gaan. Dus voor een goed en authentiek Grieks, Portugees of Italiaans recept, ben je aan het juiste adres.
Zo is er een volledig boek gewijd aan Griekenland (Mezze&Moussaka), een boek aan Portugal (Piri Piri&Sardientjes) en gaan diverse boeken over Italië. Allemaal even mooi.

Uit een aantal van deze boeken maakte Tessa een selectie om te bundelen in haar nieuwste boek Mijn Beste Recepten.
Dus vol verwachting keek ik uit naar dit boek...

Het zware boek heeft een - voor Tessa's begrippen- wat sobere kaft. Van haar ben ik meer drama gewend. Dit keer geen gouden details en felle kleuren.
De foto's in het boek zijn echter helemaal Tessa Kiros-stijl en afkomstig uit haar eerdere boeken. Verwacht geen ultra-hippe styling, dit is dus letterlijk een selectie uit haar eerdere boeken. En dat is genieten. Want ik heb lang niet al haar boeken in mijn bezit, dus voor mij zit er zeker iets nieuws tussen.

Het boek telt 9 hoofdstukken die bestaan uit de verschillende gangen. 
Hoewel sommige recepten erg lang zijn staan er ook verbazingwekkende simpele dingen in. En dat is kenmerkend voor de Italiaanse keuken. Kleine moeite, groots effect, zeg maar.
Het boek neemt je mee naar verschillende landen als Griekenland, Cyprus, Portugal, Finland, Zuid-Afrika en Italië. Je hebt dan ook een heel gevarieerd boek, maar wel stuk voor stuk heerlijke en authentieke recepten.

Waar moet je aan denken?
De 'Zuid-Afrikaanse' krokante pepermunttaart is geinspireerd op een Zuid-Afrikaanse lekkernij. Daar eten ze graag peppermint crisp bars en Tessa maakte er een taart van.
Of de ouzosorbet, een zachte 'sneeuw' sorbet van het Griekse drankje gemaakt.
Verder veel Griekse en Italiaanse recepten met af en toe wat Fins of Portugees.

Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen die van koken en lekker eten houdt.
Vergeet de sobere, hippe fotografie en styling die je tegenwoordig in de nieuwe kookboeken en op blogs ziet, want dit is iets anders. Dit is klassiek, kleurrijk en gezellig. Een mooi cadeau om weg te geven of te krijgen.

Tessa Kiros - Mijn Beste Recepten- is van Uitgeverij Terra en kost € 29,95 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten