vrijdag 1 juli 2016

High Tea met Schar



Van alle uitnodigingen die ik binnenkrijg, sla ik deze niet af.
Het is een high tea en workshop in Amsterdam, van Schar. Na een google-actie kom ik er achter dat Schar een merk is dat glutenvrije producten maakt. Van meel tot complete broden, pizzabodems, koekjes, pasta, cakes en meer.

En op een crappy regenachtige dag die begon met zware onweersbuien, ga ik op weg naar de locatie in Amsterdam-Oost, Beter&Leuk.
Eénmaal aangekomen word ik ontvangen door vrolijke, spontane mensen. Ik ontmoet allerlei leuke mensen, van journalisten tot salesmanagers en natuurlijk collega-bloggers. Ik heb er zin in!

Midden in de ruimte staat een prachtig gedekte lange tafel, met mooie veldbloemen, kleine theepotjes met naamkaartjes, glazen potten met pastelkleurige limonades en heerlijke taarten. Dit ziet er uit als een Engelse picknick, alleen is hij indoor. Gelukkig maar, want het weer zit niet echt mee. De groene velden met veldbloemen en hoge bomen denk ik er maar bij.

Na het welkom neemt Katrien Wellens het woord, zij is voedingsdeskundige en onderzoeker aan de universiteit in Antwerpen. Zij vertelt wat gluten zijn en dat steeds meer mensen last hebben van hun darmen. Met de meeste gevallen in Italië. Misschien is dat de reden dat Schar is ontstaan in Italië?
Leuk; er is een app die glutenvrije restaurants in heel Europa op de kaart toont. Er wordt door een commissie op toegezien dat de restaurants ook daadwerkelijk glutenvrij zijn. Innovatief en superhandig voor de consument!

Daarna gaan we aan de slag. Er worden glutenvrije scones gemaakt en rabarber-frambozencompote met kokosroom in plaats van slagroom. Want we zijn vandaag ook nog eens vegan bezig. Naar die kokosroom was ik altijd al nieuwsgierig, daar is Rens Kroes lyrisch over in haar kookboeken. Ze gebruikt het inderdaad als vervanger van slagroom. Haar trucje van het op zijn kop in de koelkast bewaren van blikken kokosmelk en dat vervolgens kloppen tot slagroom, gaan we hier toepassen. Dus ik haak aan bij het rabarber-compote en kokosroom-groepje.

Na wat geklieder in de keuken kunnen we aan tafel. Ondertussen hebben de koks meer lekkers gebrouwd.

We gaan aan tafel en worden verwend met heel veel lekkers. Het tempo van de gangen ligt erg hoog en de porties zijn groot. Naast mij valt er al iemand om, die zit vol. Gaat het wel goed met haar? Ze kijkt niet echt happy en ziet bijna groen!
Ik zit nog in de race, die scones met maanzaad en onze compote met kokosroom moet ik ook nog proeven. Aan de andere kant zit Bettina (Betty's Kitchen) in hoog tempo de chocolade-pindakaas taart naar binnen te werken. Ik ook dan maar... en hij is inderdaad goddelijk. Alles trouwens. De trifle waarin de citroencake van Schar verwerkt is, is to die for. Helaas geeft de kok het recept niet. Tja, als freelance kok en cateraar wil je natuurlijk de mooie recepten voor jezelf houden.

Na een gezellige middag in hoog tempo zoveel lekkers te hebben gegeten worden we verwend met een goodiebag. Buiten is de zon gaan schijnen en is het echt zomer geworden!
Wat een heerlijke en gezellig middag. Thanks iedereen!

De Schar producten probeer ik thuis nog eens uit. Dit zijn fijne producten voor mensen die echt last hebben van gluten-intolerantie. Natuurlijk niet te vergelijken met een verse cake of brood van de bakker. Maar die kun je altijd zelf maken met het meel dat ze verkopen. Dankzij de high tea en workshop heb ik kunnen zien dat je de producten goed kunt verwerken tot culinaire juweeltjes. 



Bezoek ook de nieuwe website: http://www.aboutfoodandfashion.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten