donderdag 12 november 2015

Zelfgemaakte boter van creme fraiche



Zoals je misschien weet lees ik graag kookboeken.
Wanneer ik weer een nieuw boek heb, lees ik de recepten ook door. Dan kan ik alvast inschatten of het moeilijk is, dat soort dingen. Je leert er ook nog wat van. En... ik weet alvast welke dingen ik echt wil proberen.

Uit mijn boek Vegarabia maakte ik boter. Het is een roomboter van creme fraiche. 
Het recept is echt supersimpel, dus het proberen waard.

Ik heb het net gemaakt en het bleek toch lastiger dan gedacht. Wordt de creme fraiche volgens het boek na 3 minuten al klonterig, de mijne vertoonde na een dik kwartier (als het niet meer was) aanrechthangen en mijn KitchenAid op standje hyper pas een beetje vastigheid.

Maar.. uiteindelijk is het gelukt! 

Aan het einde van het proces 'was' je de boter in ijswater, waardoor het een mooie glanzende boterstructuur krijgt.(en vette handen)
De hele keuken zat onder spetters versgedraaide karnemelk, maar dat mocht de pret niet drukken. Want tevreden rolde ik mijn rolletje verse boter met himalaya-zout in mooi wit bakpapier.
En de smaak... heerlijk hoor. Ik kan niet wachten om dit op een vers knapperig stokbroodje te smeren!

Je kunt de boter natuurlijk ook nog een smaakje geven door er bijvoorbeeld kruiden (hartig) of fruit en kaneel aan toe te voegen (zoete boter!).

Benieuwd?
Zo maak je het;

Nodig
minimaal 3 bekers creme fraiche
grof zout
keukenmachine met mixer
bakpapier
zeef
grote kom met ijswater
silicone spatel

Doe de creme fraiche in de keukenmachine en laat op de hoogste stand 3-4 minuten draaien. In mijn geval duurde het 15 minuten, geen idee waarom.
Dek de kom goed af, want het gaat spetteren! 

De creme fraiche wordt eerst dik zoals slagroom, wordt vervolgens stijf en gaat klonteren.

Laat de machine draaien tot het vocht in de kom begint te spetteren. 
Doe alles in een zeef en druk voorzichtig de karnemelk eruit.
Doe de boter terug in de keukenmachine en laat nog eens draaien. Herhaal dit proces tot je grote klonten boter hebt en er bijna geen vocht meer uit komt.

Was de boter in het ijswater om de achtergebleven restjes karnemelk af te spoelen.
Gebruik je handen (die worden vet) en vouw steeds dubbel.
Bestrooi met een beetje zout en meng door de boter.

Knijp aan het einde goed uit en maak een mooie vorm of rol in bakpapier. 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten